Anmeldelse av Vicky Cristina Barcelona, amerikansk film fra 2008

Komedie, Drama, Romantikk Spilletid: 96 minutter

Vicky Cristina Barcelona - Trailer 04.09.2008

Fornøyelig Allen-film med glitrende skuespillerprestasjoner

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 17.12.2017]

Vicky (Rebecca Hall) og Christina (Scarlett Johansson) er to unge, amerikanske bestevenner som vil tilbringe sommeren i Barcelona. Vicky skal ferdiggjøre sin master i katalansk identitet. Christina hadde brukt et halvår på å skrive, spille i og regissere en 12 minutters kortfilm, som hun nå hatet. Hun hadde akkurat gått fra nok en fyr og trengte luftforandring. Alt ordnet seg da en av Vickys fjerne slektninger i Barcelona tilbød begge jentene husrom i juli og august.

De to var venner fra skoledagene, og var enig i det meste. Men i kjærlighet kunne de ikke være mer forskjellige. Vicky tålte ikke smerte og hadde ikke behov for motstand. Hennes krav til en mann var at han var seriøs og stabil. Hun forlovet seg med Doug, fordi han var ordentlig og driftig og kunne se det fine i å forplikte seg. Christina hadde helt andre forventninger til kjærligheten. Motstrebende godtok hun smerte som del av dyp lidenskap, og risikerte gjerne å bli såret. Hun satset i følelseslivet, men kunne ikke si hva gevinsten var. Men hun visste hva hun ville ha og det var det Vicky satte høyest.

Filmen handler som tittelen antyder om Vicky og Christina på besøk i Barcelona, som beskrives som en av verdens mest romantiske byer. Under et galleribesøk treffer de den vakre og karismatiske maleren Juan Antonio (Javier Bardem). Han har lagt et turbulente ekteskap til sin ekskone Maria Elena (Penelope Cruz) bak seg. Han får opp øynene for de to vakre unge amerikanske kvinnene og inviterer dem med på en helg hjem til seg. I løpet av en begivenhetsrik helg får både Cristina og Vicky fått livene sine snudd opp ned, på et vis de aldri kunne forutsett på forhånd...

Det hele begynner med en veldig upbeat, spansk gitarsang i typisk lystig og sensuell stemning, iblandet litt jazz-fremtoning. Like etter får vi høre Woody Allens fortellerstemme som setter oss inn i filmen. Og med det begynner en meget snedig og smart romantisk komedie på sitt helt eget Woody Allensk vis utspiller seg på en leken måte der det er vanskelig å se hvordan det hele vil ende. Med andre ord litt uvanlig for sjangeren: romantisk komedie.

I rollene får vi en rekke kjente fjes. I front for filmen får vi Rebecca Hall, Scarlett Johansson og Javier Bardem som alle tre glitrer i sine rolleprestasjoner. Hall leverer en jordnær og perfekt fasasde som selvsagt står for fall. Scarlett Johansson er kjent med Woody Allen-filmer fra før og spiller i sentrale roller i både ‘Match Point’ og ‘Scoop’ fra 2005 og 2006. Hun spiller en sjarmfull rolle som passer fint i en slik film. Javier Bardem stråler også som den friske og frisinnede kunstneren. Rundt halvveis inn i filmen melder også Penélope Cruz seg på som kunstnerens tragiske men briljante ekskone. De to sistnevnte har et vanvittig samspill i filmen og kjører mye av showet.

Regien er ved Woody Allen som nærmest har skapt en egen undersjanger av romantisk komedie med sine mange og svært gode og lekne filmer som nesten alle er ganske like i formen, men likevel føles så veldig forskjellige når man ser dem. Det jeg beundrer med Allen er at han har en vanvittig fantasi som manusskaper og er også blant bransjens mest hardarbeidende og flittige filmskapere. Han kommer stort sett ut med minst en film i året og det er imponerende kost for en på hans alder.

‘Vicky Christina Barcelona’ er en film som skiller seg bra ut i mengden. Den har en lett og ledig tone hele veien. Filmen er ikke noen lattermaskin, men har en del småmorsomme poenger. Woody Allen leker som vanlig med rollefigurene, men uten at det går på bekostning av deres troverdighet og filmfortellingens engasjement. Filmen er også nydelig fotografert og er godt teknisk laget i alle ledd.

Igjen har Allen laget en film som kan virke noe skitten til tider, men uten å gå over en grense til det som ikke er sømmelig i en romantisk komedie av dette slaget. Med andre ord får du ingen sexscener som pirrer deg, bare uskyldige og ganske påkledde scener av det slaget. Dette er også en Allen-film der han ikke spiller selv i annet enn den allvitende fortellerstemmen. Det gjør at fokuset flyttes til andre enn Allen selv, som pleier å stjele mye av fokuset i sine filmer på både godt og ondt.

Liker historien vi får presentert med et behagelig tempo og mange uventede tvister underveis. Du får også interessante rollefigurer og passe dybde i filmen. Allen spiller på kjærlighetklisjeer, men gjør det på sitt helt eget vis og skaper en historie med stort liv i. Manuset til denne filmen er også nesten prikkfritt og fremstår som både elegant og smart løst. Liker at filmen har mye å spille på og gir seg uten å utbrodere ting for mye. Dette er en svært fornøyelig og underholdende film som leverer varene fra begynnelse til slutt.

- Wonder Wheel - Ikke akkurat Lykkehjulet...
- Café Society - Sjarmerende nostalgi-eskapisme fra Woody Allen
- Irrational Man - Klassisk tørrvittig, men likevel dvaskt fra Allen
- Blue Jasmine - Bunnsolid drama fra Allen og Blanchett
- Midnight in Paris - Var alt bedre før i tiden?
- Cassandra's Dream - To brødre trenger penger, og får en mulighet med bismak
- Scoop - Stilig og fiffig konsept av Woody Allen
- Match Point - Tennisthriller med snert
- Melinda og Melinda - Woody Allen leker med både komedie og tragedie
- Mighty Aphrodite - Opphavet til sønnen er alt annet enn ønsket...
- Radio Days - Allen med en hyllest til Radioens gyldne tid
- Manhattan - Mer rolig Woody Allen-klassiker om kjærlighet på Manhattan
- Annie Hall - Woody Allens beste film!
- Love and Death - Allen-komedie om krig og kjærlighet
- Sleeper - Fremtiden med samfunnshjernevask og husholdningsroboter
- Alt du vil vite om sex (men ikke våger spørre om) - Woody Allens rare film om sex
- Bananas - Woody Allen med en lettere og mer ‘folkelig’ komedie

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.

Les flere spalteomtaler: Komedie

• Rose-Maries litteratur- og filmblogg