Anmeldelse av Fred Claus, amerikansk film fra 2007

Komedie, Familie, Fantasi Spilletid: 116 minutter

Julenissen trenger hjelp...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 16.12.2017]

Filmen starter med at vi får se Nick Claus bli født. Da lover broren Fred at han skal bli verdens beste storebror. Nicker er både snill og gavmild og foreldrene gir ham mye oppmerksomhet. Det gjør at Fred har stått i skyggen til broren Nick under hele oppveksten. Det har gjort Fred til en grinebiter som har mistet all tro på julen.

I voksen alder sliter Fred (Vince Vaughn) med økonomien og å holde på kjæresten (Rachel Weisz). Da får han en hjelpende hånd av broren Nick (Paul Giamatti) som ber ham jobbe som hjelper på Nordpolen i nisselandsbyen mot betaling. Nick, som er Julenissen, får nemlig en slem effektivitetskonsulent (Kevin Spacey) på besøk for inspeksjon. Dette stresser Nissen, siden han risikere å miste jobben om ting ikke går bra. Etterhvert blir det opp til Fred å redde julen...

Filmen har en utrolig simpel historie. Dette er den typiske historien om en nisse med problemer. Denne gangen trenger Nissen hjelp fra sin strake motsetning i broren Fred. Humoren er utrolig rett frem og litt plump som en liten alv som ikke klarer å bære en sekk for Fred og lignende. Det blir også mange andre nødpoenger med dansing og klumsing når julegavene skal leveres.

Du får da litt julestemning i filmen. Den begynner med kjøring i julesleden mot Nordpolen med en julesang i bakgrunnen. Derfra og ut blir dette til en tradisjonell julefilm med stort hjerte. Vince Vaughn spiller på sitt typiske vanlige komedievis, og jeg har sett ham morsommere i andre filmer. I andre roller finner vi andre store stjerner som Paul Giamatti, Rachel Weisz, Kathy Bates, Elizabeth Banks og Kevin Spacey. Med andre ord får du flere stjerner enn du forventer på forhånd av en slik film. Litt synd de ikke klarer å sette helt sitt preg på filmen.

Regien er ved David Dobkin med andre komedier som populære Wedding Crashers og mer gjennomsnittlige Shanghai Knights på samvittigheten. Dobkin klarer aldri helt å lande denne filmen, selv om den er helt ok å se. Synes også at Vince Vaughn ikke har den rette karismaen og utstrålingen til en slik jertevarm julekomedie. Filmen forklarer også at Fred Claus skal være så slem. Ser nesten ikke noe til det gjennom filmen der han faktisk er en ganske okei fyr. Synes også at Julenissen ikke er særlig smart.

Alt i alt er dette en litt ujevn film som er helt ok laget. Du får en typisk julefilm med god moral og et stort hjerte. Humoren er dog tonet noe ned og jeg ler eller smiler sjelden av denne filmen som komedie. Skuespillet er heller aldri helt på topp, selv om Paul Giamatti prøver etter beste evne å gi oss en sympatisk Nissetolkning. Du får også et bra budskap i filmen med at man skal passe på sine søsken og tenke på alle rundt seg. Spesialeffektene er også virkelig på plass og løfter filmen litt opp av sølen. Alt i alt klarer jeg ikke å bestemme meg for om filmen lander på en svak treer eller en sterk toer på terningen, men jeg får la tvilen komme filmen til gode. Med andre ord er dette langt i fra topp, men med noen enkle grep og et bedre manus kunne dette lett blitt en elskverdig julefilm.

- The Judge - Godt spilt, men lite dristig rettsalsdrama
- Wedding Crashers - Underholdende humoristisk film for begge kjønn
- Shanghai Knights - Vestens rappkjeft og Østens kjappeste i kampsport drar til Europa

Omtalespalte: Julefilm

Her omtales alle små og store julefilmer
Les flere spalteomtaler: Julefilm
- Komedie - Les flere.

• Comingsoon.net
  • Seattle Times
  • Movie Metropolis
  • Washington Times
  • San Francisco Examiner
  • Julefilmfestival.blogspot.no

Warner Bros. Pictures, Silver Pictures, David Dobkin Productions, Jessie Nelson Productions