Anmeldelse av Monty Pythons meningen med livet (Monty Python's The Meaning of Life), engelsk (britisk) film fra 1983

Komedie Spilletid: 107 minutter Aldersgrense: 15 år

Mørk humor på sitt beste

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 11.12.2017]

Filmen åpner med en forfilm. Alt begynner i London i 1983, da England var i nedgangstider, og eldre mennesker sliter som slaver på kontoret for et forsikringsfirma. Etter at en av de eldre karene får sparken gjøres det opprør og låser sine ledere inn i safen og får noen til å gå planken. Og de bevæpner seg og letter anker på forretningsbygget og seiler ut på finanshavet som pirater på jakt etter store internasjonale storfirmaer å plyndre. Vi får stor variasjon i hva Monty Python serverer oss og dette er bare starten på galskapen...

Dette er en slags antalogifilm. Det vil si en rekke kortere filmer som linkes sammen via tittelen. Du får også små gjentakende momenter mellom filmene som Monty Python-fiskene eller små klipp der forsikringsfirmapiratene plutselig kommer inn i handlingen igjen. Igjen får du også dosen av Terry Gilliams rare og merkelig animasjoner, som krydrer filmen. Gilliam har også laget forfilmen som er en satire der eldre kontoransatte gjør mytteri mot sine kalde, effektive overordnede i firmaet. Dette er en ganske god start der du skjønner at i denne filmen kan alt skje.

Den overordnede regien er faktisk utrolig god. Filmen virker mer påkostet enn de foregående filmene, men dette er såpass sært at det ikke er en åpenbar vinner som ‘Life of Brian’ og ‘Monty Python And The Holy Grail’. Men likevel er filmen kunstnerisk bra laget og har et mye proffere preg over seg enn de andre kultfilmene. Jeg må si meg veldig imponert over det filmatiske ved denne filmen. Dette er både fantasifult og originalt presentert på en solid filmteknisk måte. Her får du veldig mye kul kameraføring, gode effekter og stødig scenografi. Filmen viser forskjellige faser av livet og har en form som kan minne om Monty Python's Flying Circus som de fleste kjenner fra TV.

Filmen har en rekke kule sketsjer. Det er både tragisk og moro med faren med utallige barn, som skylder alt på at den katolske kirken ikke anerkjenner det å bruke kondom. Nå har han mistet jobben på fabrikken og han har ikke annet valg enn å selge barna til forskningseksperimenter. Dette etterfølger en musikalscene om sperm. Vi får også se hvordan sexundervisning i skolen kan gjøres på politisk ukorrekt vis. Med andre ord blir aldri sexualundervisning aldri det samme etter dette. Under første verdenskrig går ikke bursdagsbesøket som planlagt når de blir beskutt fra alle kanter imens bursdagskaken skal serveres.

Vi får også se mannen som nylig har mistet det ene beinet og tar det knusende ro, og tror han venter på at det skal vokse ut igjen. Det blir veldig mye blod i den groteske scenen der noen kommer på døren til en organdonor og tar hans lever. Penissangen er også ganske morsom når den blir fremført av en eliteentertainer i et fornemt selskap. Den tykke mannen som spyr overalt i finere restauranten er en veldig 'disgusting' scene. Kanskje bokstavelig talt en av de kvalmeste scenene i filmhistorien. Mannen med ljåen kommer på besøk under et middagsselskap. Det blir litt av et skrekkinnslag i filmen.

Jeg hadde ikke trodd jeg ville like denne filmen så godt som jeg gjorde på forhånd. Er utrolig glad i mørk humor. Jeg lo godt av denne filmen. Husker jeg så litt av den på TV en gang og da fenget den ikke stort, men når jeg så hele filmen under ett, var dette noe som fenget stort. Dette var akkurat passe sært for meg og jeg digger den mørke humoren som drar dette så langt som man omtrent kunne komme unna med i 1983. Monty Python forsøkte med andre ord å fornærme så mye som de kunne med filmen.

Dette er en meget ambisiøs film som med tittelen føles å gape over veldig mye, men jeg synes Monty Python lander denne filmen ganske bra. Humoren er veldig vridd til og skiller seg litt ut fra de andre filmene. Dette er ganske moro selv om det er veldig mørkt. Filmen tøyser med liv, død og sex på herlig mørkt vis. Monty Python drar ting helt ut i forsøk på å skape humor og treffer bra med den mest bisarre blandingen du kan tenke deg.

- Life Of Brian - Morsom og underholdene selv den dag i dag
- Monty Python og ridderne av det runde bord - Arthur og ridderne av det runde bord alla Monty Python

- Absolutely Anything - Romvesen lar jordboer leke Gud
- Life Of Brian - Morsom og underholdene selv den dag i dag

Omtalespalte: Klassiker

Les flere spalteomtaler: Klassiker
- Komedie - Les flere.

England

Universal Studios / Universal Pictures

• Fisk / Harry Blackitt / Wymer / Hordern / General / Forteller / Doktor Livingstone / Eric / Coles / Formann / Flere roller
  • Fisk / Doktor Spenser / Humphrey Williams / Stammer / Ainsworth / Med flere roller
  • Fisk / Walters / Zulu annonsør / M'Lady Joeline / Herr Brown / Howard Katzenberg / Window Washer
  • Fisk / Sanger / Herr Moore / Fru Blackitt / Watson / Atkison / Perkins / Flere roller
  • Fisk / Mor / Prest / Biggs / Sersjant / Flere roller
  • Fisk / Herr Pycroft / Far / Forteller / Chaplain / Carter / Spadger / Sersjantmajor / Flere roller