Anmeldelse av The Sons of Katie Elder, amerikansk film fra 1965

Western Spilletid: 122 minutter

4 sønner mot en gjeng kjeltringer som ønsker dem død

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 10.12.2017]

Vi følger Katie Elders fire sønner som kommer sammen til Clearwater i Texas for å begrave sin kjære mor. De fire sønnene er ganske forskjellige. Eldstemann er revolvermannen John Elder (John Wayne), Tom (Dean Martin) er god med kortstokken og skyter med revolveren når han må, Matt (Earl Holliman) er den rolige typen og til sist finner du yngstemann Bud (Michael Anderson Jr.).

Når begravelsen er ferdig får de beskjed om at det ikke er noe arv. Det finner sønnene merkverdig ettersom moren eide en hel farm. For å sikre seg at ikke Katie Elders sønner forsøker å blande seg inn i striden, blir de feilaktig ettersøkt for mord og fengslet. Da starter en stor kamp for å beholde livet da en hel gjeng ønsker dem død og begravet sammen med moren deres...

Filmen er regissert av Henry Hathaway, som er en anerkjent westernregissør som står bak kjente filmer som ‘How the West Was Won’ og ‘True Grit’. Filmen høres ut som et standard actionplott, men en slik film er dette ikke. Det er riktignok litt action mot slutten, men i det store og det hele er dette også et drama om fire sønner som holder sammen for sin mors ære. Dette er tidvis også rørende og med litt spenning mot slutten. Filmen begynner dog litt tregt, men vi skjønner at det ligger noe å lurer i kulissene, men ikke helt hva.

Det er relativt lite action i filmen i starten. Fortellingen i filmen er minst halve moroa. Du får se at kjeltringene har omtrent full kontroll i hele filmen. Det fordi Elder-sønnene ikke vil sette hardt mot hardt, siden de ikke har gjort noe galt. Helt mot slutten blir det noe action og vi får løsningen på mysteriet. Føler dog virker noe konstruert til tider, men alt i alt er dette en bra film med mer drama enn ventet på forhånd.

Skuespillerne gjør en bra jobb med John Wayne i spissen. Han spiller ikke helt den typiske rollen som du forventer. Her er han mer normalt tøff og ikke fullt så overlegen som han pleier å være. Vi treffer også stjerneskuddet Dean Martin i en fremtredende rolle. I mindre roller treffer vi andre stjerneskudd som Dennis Hopper og George Kennedy (Mannen med den nakne pistol).

Alt i alt er dette en godt severdig film. Den var ikke helt som ventet på forhånd, men leverte når det gjaldt. Likevel synes jeg filmen ikke nådde helt opp til de største westernklassikerne. Dette var med andre ord en litt tammere omgang enn jeg hadde håpet på. Filmen bygger seg opp sakte men sikkert mot den mer intense slutten. Filmen skal dog ha for at den føles mer troverdig enn mange andre westernfilmer jeg har sett. Dette føles innimellom som mer drama enn typisk western. Likte godt siste tredjedel av filmen, men hadde nok litt småproblemer med at filmen føles noe treg til tider. Jeg ruller en finfin firer på terningen for en film som er et must for alle John Wayne-fans.

- Jente med Mannsmot - Western av godt gammeldags merke
- How the West Was Won - Generasjonsdrama med innslag av storstilt action