Anmeldelse av Jim & Andy: The Great Beyond - Featuring a Very Special, Contractually Obligated Mention of Tony Clifton, amerikansk dokumentar fra 2017

Dokumentar Spilletid: 94 minutter

Fantastisk dokumentar om en fantastisk rolleprestasjon

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 06.12.2017]

Det har vært mange historier og mange myter rundt innspillingen av «The Man on the Moon» - filmen hvor Jim Carrey fikk æren av å spille avdøde komiker Andy Kaufman på film. Filmklipp som handler om hva som skjedde under innspillingen er blitt holdt igjen i 18 år, før de nå er blitt sammen og sørger for et unikt innblikk i hva som skjedde på filmsettet. Og hele herligheten er nå tilgjengelig på Netflix.

For de som elsker det fysiske formatet, er nok «bak kulissene» et vanlig segment om man likte filmen. Der får man gjerne både se og høre hvordan det var å spille inn filmen, og det kommer gjerne frem hvilke utfordringer som dukket opp underveis. For «Man on the Moon» var det derimot lagt et lokk over hele innspillingen, mye grunnet hvordan Jim Carreys opptreden som Andy Kaufman påvirket både sett og skuespillere. Nå som alt er godt på avstand, og vi tåler en trøkk, er det helt fenomenalt å kunne se tilbake og se hvor god Jim Carrey faktisk var i hovedrollen som Andy Kaufman. Mange vil nok kalle det å gå inn i rollen, men fakta er at Jim Carrey VAR Andy Kaufman mens innspillingen var.

Resultatet av Carreys enorme forvandling er at vi sitter igjen med en helt fantastisk rolletolkning, og vi som publikum kan kose oss med det som oppstod når kameraene fanget øyeblikkene. Det som kanskje ikke står igjen som noe hyggelig er at Carrey også var den samme når kameraene ble slått av. Regissør Milos Forman ble utslitt og det samme kan sies om resten av skuespillerne og filmcrewet. Carrey gjorde også noen grep som krevde at folk synes at han trosset grenser, som at han erget på seg en wrestler ved å si stygge ting og spytte på ham, bare for å gjenskape øyeblikkene vi ser på film. I en annen scene, selv om forsikringssfolkene på settet insisterte på at Carrey skulle bruke en stuntmann, valgte Carrey å bli slått til på ekte for å gjøre scenen mest mulig autentisk.

Det er noen skuespillere som yter ekstremt mye for en rolle, og noen roller krever at man gjør noe helt ekstremt. Jim Carrey som Andy Kaufman havner litt i midten og på siden av denne forklaringen. Etter å ha sett «Jim & Andy: The Great Beyond» ser man at denne prestasjonen er noe helt ekstraordinært. I tillegg gjør det utrolig godt for sjelen å se Jim Carrey lire av seg høyt reflekterte tanker og meninger om seg selv i forhold til rollen, men også i forhold til Hollywood.

Er du filminteressert, gjerne litt forbi den filmen du ser, og kanskje også gjerne fan av Milos Formans film «Man on the Moon» fra 1999, så har du en dokumentar som får deg til å forelske deg i filmens magi, samtidig som man får respekt for de som tar på seg vanskelige roller. Jim Carrey sier det så utrolig godt selv når han forteller at Milos Forman på et tidspunkt ønsket å ha Jim Carrey til å spille rollen (dette mens Carrey spilte rollen, men SOM Andy Kaufman). Dette etterfulgt av Carrey som forklarer at han gjerne kan spille rollen, men at det da kun blir en imitasjon av Andy Kaufman. Det er rett og slett uhyggelig godt skuespill, men på et helt annet nivå. Kanskje nesten av en annen verden?

«Jim & Andy: The Great Beyond» er, som nevnt tidligere, tilgjengelig på Netflix i disse dager.

Les mer om dokumentaren

USA, Canada