Anmeldelse av Lolita, engelsk (britisk) film fra 1962

Drama, Romantikk Spilletid: 152 minutter Aldersgrense: 15 år

Middelaldrende herrer og en ung tenåring...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 09.12.2017]

Den middelaldrende forfatteren Humbert Humbert (James Mason), flytter fra Europa til Ramsdale, New Hampshire. Der leier han et rom i huset til den unge damen Charlotte Haze (Shelley Winters). Charlotte liker Humbert veldig godt, men det er datteren hennes, Dolores eller Lolita (Sue Lyon) som de kaller henne, som får det meste av Humberts oppmerksomhet. Lolita er bare såvidt i tenårene, men det hindrer ikke Humbert fra å falle pladask for henne. Humbert gifter seg dog med Charlotte, men det er bare for å fremdeles være nær Lolita. Da blir han både stefar for henne og liker ikke at hun er med andre gutter. Humbert får også uventet motstand i rivalen Clare Quilty (Peter Sellers) som også er totalt oppslukt av den sorgløse tenåringen...

Filmen bygger på romanen Lolita av den russiske forfatteren Vladimir Nabokov som ble utgitt i 1959. Lolita er en spansk variant av kvinnenavnet Dolores. I dag brukes ordet Lolita som en betegnelse på en seksuelt provoserende ung jente, som følge av romanen til Nabokovs tema og gjennomslagskraft, og boken er som en klassiker å regne i dag. Forfatter Vladimir Nabokov var også med å skrive manuset til filmen sammen med Stanley Kubrick.

Jeg har veldig sansen for Stanley Kubrick som filmskaper. Han har laget veldig mye bra, og denne filmen hadde jeg ikke sett før. I mine øyne er ikke denne filmen like spesiell som de største klassikerne til Kubrick. Filmen handler om seksuell besettelse, som også var et tema i ‘A Clockwork orange’ og i ‘Eyes wide shut’. Men Lolita beveger seg på kontroversielle marker for sin tid. På 1960-tallet var det uhørt at en middelaldrende mann kunne falle for en tenåringsjente langt under lovlig alder.

Men til tross for at filmen berører et kontroversielt tema, behandler filmen hele veien det hele med en stor forsiktighet. Jeg hadde forventet mer seksuell spenning mellom Humbert og Lolita, men dette er mer trygt plantet i gentleman-landskapet. Men jeg vil tro at Kubrick ikke turde å dra dette helt ut på film på grunn av den seksuelle moralen som rådet i bransjen da dette kom ut. Men vi har sett at Kubrick har tøyd mer grenser i sin senere filmkarriere, det gjør at dette kan oppfattes som litt mer forsiktig, men likevel er dette en kul film å se, bare litt mer tradisjonelt filmmessig enn jeg hadde sett for meg på forhånd. Likevel får du mange flotte filmkomposisjoner som Kubrick er viden kjent for.

Liker filmens lette fremtoning. Du får også små innslag av humor innimellom. Vi dog ikke kommer særlig tett på rollefigurene, men likevel er dette bra underholdende. Humbert er en ganske sjofel middelaldrende mann som det er vanskelig å relatere seg til. Sue Lyon spiller Lollita, men har ikke helt den riktige magnetiske kraften som en slik rolle burde inneha, men fungerer dog greit i filmen. Da er James Mason og Peter Sellers mer passende. De drar lasset hver på sin måte. Peter Sellers passer inn i filmen som hånd i hanske, med sine snåle humorforsøk. Han er kul som rik sjarmklump og playboy. Da er Mason en mer bitter og sadistisk rollefigur i hovedrollen.

Men til tross for litt pirk, er dette en solid film. Stanley Kubrick leverer igjen en solid film som passer fint inn i hans varierte filmografi. Digger også åpningsscenen der Humbert kommer for å drepe Clare Quilty. Filmen er ypperlig skutt i sort og hvitt på en stilren og klassisk måte. Filmen begynner også litt bedre enn den ender. Jeg føler at ting draes mer ut mot slutten. Synes også at noe av slapstickhumoren kunne vært kuttet ut, da de blir litt for krampaktig og ikke passer helt inn med resten av verkets mer dramaaktige stil. Men det er vanskelig å være streng med Kubrick, fordi han har en utsøkt estetisk sans for hva som fungerer på film, og jeg synes dette er en film som føles svært gjennomarbeidet i alle ledd med få ørsmå unntak. Liker også veldig godt dramaet i historien og selve slutten er ganske klassisk.

- Eyes Wide Shut - Kubricks siste film er langt bedre enn sitt rykte
- Full Metal Jacket - Annerledes krigsfilm med mye krutt
- Ondskapens Hotell - Perfeksjonistisk galskap
- Barry Lyndon - Klassisk historie som tar plass på 1700-tallet
- A Clockwork Orange - Man finner ikke maken!
- 2001 - En Romodysse - Filmagi på høyt plan
- Dr. Strangelove - Mørk komedie om atombombens trussel for menneskeheten