Anmeldelse av Julenissens lærling (L'apprenti Père Noël), fransk film fra 2010

Animasjon Spilletid: 80 minutter Aldersgrense: Alle år

Et tradisjonelt juleeventyr for de minste

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 07.12.2017]

Julenissen har mareritt om å bli for gammel slik at en annen skal overta plassen hans. Og da han begynner å se dårlig og husken spiller ham et pluss etter 178 år i tjeneste, begynner det å bli på tide å lære opp en etterfølger. Men det er en del kriterier. Nissens lærling navnet bære navnet Nicholas, være foreldreløs og ha et godt og varmt hjerte. På den andre siden av jorden, i Australia, bor det en liten gutt som virker som den perfekte etterfølgeren til julenissen. Nicholas er den perfekte gutten. Men han har et stort problem. Han er redd for høyder og har lite selvtillit. Kan han likevel bli nissens nye arvtaker? Julenissen er klar for å prøve ham ut som lærling...

Allerede fra første stund møter vi barnehjemsgutten Nicolas med liten selvtillit og blir ertet fordi han tror også på julenissen. Da bestekompisen får seg nye foreldre, blir det ensomt for Nicolas. Vi voksne skjønner da raskt at han kommer til å bli lærlingen. Og når først Nicolas er blitt valgt som lærling sier nissen at det ikke bare er lek og moro å være julenisselærling. Lærlingen må faktisk leke med alle lekene for å gjøre seg kjent med hver og en av dem. Dette fortoner seg som en drøm for gutten Nicolas, men selv om starten er lett, møter han raskt på andre utfordringer.

Filmen har en litt simpel tegnestil som i litt eldre tegnefilmer vist på TV. Animasjonen er grei med enkle teksturer, passe sjarmfulle rollefigurer skapt med grove streker i belgisk tegnefilmstil. ‘Julenissens lærling’ gir deg en grei julestemning, har bra moral og er en fin film for barna. Dette minner litt om ‘Arthurs julegaverace’ fra 2011, bare et hakk dårligere i alle ledd. Men selv om filmene ligner veldig plottmessig, føles ‘Julenissens lærling’ som en helt annen film. Dette er en tradisjonell tegnefilm for de litt mindre barna og opp til noen år inn i barneskolen. Filmen er dog ikke like morsom for de voksne, da den er litt i overkant koselig og enkel i formen.

Som julefilme er dette meget lune og varme saker. Manuset har en del å gå på og er ikke særlig intensiv. Dette følger mer formelen enn jeg hadde forventet på forhånd. Det er med andre ord få overraskende tvister underveis. Alt er en tradisjonell julefilm slik du liker å se på julaften om den gammelmodige nissen og med litt vel enkle rollefigurer. Likevel er dette en fin julefilm for den rette målgruppen med et budskap om at alle må være snille med hverandre. Filmen er også veldig lettfattelig og barn vil nok lære noe av flere av rollemodellene i filmen.

Terningkast: 4-

Omtalespalte: Julefilm

Her omtales alle små og store julefilmer

Les flere spalteomtaler: Julefilm

• Teknologia.no