Anmeldelse av Fear and Desire, amerikansk film fra 1953

Krig, Drama Spilletid: 72 minutter

Kubricks første spillefilm er en spesiell krigsfilm

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 04.12.2017]

Krig har ingen vinnere, bare tapere...
Filmen skildrer fire soldater som krasjlander bak fiendens linjer. De blir enige om å prøve å nå tilbake til sine egne tropper. Det vil si å forflytte seg om natten og holde seg i skjul om dagen. Soldatene bestemmer seg for å lage en flåte og seile ned elven der de har størst sjanse for å komme seg bort, men finner snart ut at fienden har en leir i nærheten. De tar da en ung lokal jente som gissel. Derfra går det raskt utforbakke for de fire soldatene...

Filmen begynner med denne merkverdige åpningen som setter oss inn i filmskaperens vinkel på en spesiell krigsfilm: ‘Det utkjempes en krig i skogen. Ikke en krig som er over, eller en som skal begynne, men bare en krig. Og fiendene som slåss der eksisterer ikke, med mindre vi ønsker frem deres eksistens. Altså er denne skogen, og alt som skal skje, ikke en del av verdenshistorien. Kun de uforanderlige skyggene av frykt, tvil og død stammer fra vår virkelighet. Soldatene deler vårt språk og tidsforståelse, men de eier ikke annet land enn sinnets’.

I det handlingen åpner tordner kanonene og soldatene legger en ide for å kunne komme seg ut av fiendens område med livet i behold. Jeg synes denne første filmen til en av verdens fremste filmskapere viser konturer av en stor filmskaper. Og selv om filmen ikke er den aller største stiller filmen interessante spørsmålstegn med krig og hva det fører med seg. Du får en film om hvordan krig setter i gang en irrasjonell kjede av handlinger.

Filmen er basert på et skuespill av Kubricks kamerat, Howard Sackler. Stanley Kubrick var ikke stolt over filmen i ettertid og skal ha forsøkt å hindre at den ble vist. Han kalte filmen en amatørfilmøvelse. Men selv om Kubrick lærte mye av å lage denne filmen, har filmen sine øyeblikk som gjør at dette hever seg over mye annen b-film som ble laget i samme periode.

Dette er Stanley Kubricks første spillefilm. Filmen er vakkert fotografert i sort og hvitt. Bildene er veldig rene og klare og filmen fremstår nesten som en klassiker til tider. Men til tross for at filmen er laget på lavt budsjett, er dette innimellom ganske virkningsfullt. Jeg liker at filmen med relativt enkle midler skaper store illusjoner om en krig og noen soldater bak fiendens linjer. Men dette er ingen tradisjonell krigsfilm på noe plan. Dette er mer en film der filmskaperen eksperimenterer heftig med både form og innhold. Noen ganger går det litt vel langt på bekostning av plottets fremdrift og det som presenteres.

Dette er langt i fra noe mesterverk, men filmen skiller seg likevel ut i mengden. Jeg tror dette kunne blitt en storfilm om produksjonen hadde hatt mer penger i kassa. Det er likevel imponerende å se hvor mye film Kubrick fikk for skarve 10 000 dollar, som er et skambudsjett for film på begynnelsen av 1950-tallet da kameraer var grisedyrt og film var svært dyrt å skape. Kubrick stod ikke bare for regi og foto, men også lyd og klipping. Filmen ble aldri noen kassasuksess, men heldigvis er filmen blitt tilgjengelig for Kubrickfansen etter å lenge vært tapt. Det er uansett interessant å se hvordan Kubrick startet sin karriere og fikk seg solid erfaring som senere ble brukt til å skape noen av filmhistoriens største klassikere.

Alt i alt er dette en grei film å se, men jeg vil spesifisere at det først og fremst er en film for spesielt interesserte. Men filmen er raskt sett, da den bare har en spilletid på litt under timen. Filmen skal ha for at den fremstår som en kunstnerisk lek og eksperimentering. Kubrick fokuserer på belysning og nærbilder med grov og spesiell klipping. Handlingen blir ganske friskt og annerledes formidlet enn du er vant til på film. Men dette er ikke en film som setter så dype spor etter å ha sett den utover at filmen er veldig bra laget innenfor sitt budsjett. Jeg ruller en knallsterk treer på terningen, fordi jeg synes at Kubrick kommer bra fra dette, men dessverre blir filmen litt seig i lengden og det knekker litt av underholdningsverdien. Men dette er likevel en obligatorisk film å se for den som kaller seg fans av Kubrick.

- Full Metal Jacket - Annerledes krigsfilm med mye krutt
- Ondskapens Hotell - Perfeksjonistisk galskap
- Barry Lyndon - Klassisk historie som tar plass på 1700-tallet
- A Clockwork Orange - Man finner ikke maken!
- 2001 - En Romodysse - Filmagi på høyt plan
- Dr. Strangelove - Mørk komedie om atombombens trussel for menneskeheten
- Lolita - Middelaldrende herrer og en ung tenåring...
- Spartacus - Storslått episk drama
- The Killing - Kubricks med en real ‘heist’-film