Anmeldelse av Juleprinsen (A Christmas Prince), amerikansk film fra 2017

Romantikk Spilletid: 92 minutter

Kjærlighet i luften og kamp om tronen i et lite kongehus

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 02.12.2017]

Det blir tidlig jul for en ung og ambisiøs journalist. Hun sendes til utlandet for å dekke en sak der en sjarmerende prins skal krones til konge av kongeriket Aldovia. Amber lurer seg inn på slottet og later som hun er den nye lærerinnen til den unge prinsessen av Aldovia. Prinsen har rykte på seg for å være litt av en skjørtejeger og Amber blir sendt for å grave opp noe snusk om prinsen.

Prinsen har en ung kvinne som er forelsket i ham, men hun er etter ham bare fordi han er prins og hun er kun ute etter berømmelse. Amber liker kongefamilien bedre og bedre. De er annerledes enn hun hadde trodd på forhånd. Etterhvert får Amber en god tone også med prinsen. Men han vet ikke at hun egentlig er en journalist på slottet under falskt navn...

Filmen begynner med en fet julelåt som setter oss raskt i riktig stemning. Dette foregår i juletider med snø i luften og på i gatene og julenisser på hvert gatehjørne. Deretter forflytter vi oss over på slottet, der julestemningen er litt mindre, men det er da i alle fall et juletre og snørike, vinterlige forhold.

Dette er en Netflixfilm som det er blitt ganske mange av etterhvert. Denne gangen forsøker Netflix seg på en romantisk film, og hva er vel da mer romantisk enn at det handler om drømmeprinsen? Eller er han virkelig det?

Alt starter som en typisk romantisk komedie med at den unge kvinnen Amber missliker en royal playboy som forsøke å intervjue. Men når hun først møter prinsen får pipen en annen lyd. Det viser seg at prinsen er god med barn og litt av en fin fyr som ikke bryr seg så mye om hvem han er og hvilken posisjon han har.

Dette er bygget opp som et romantisk drama. Filmen har også små drypp av humor som da en overnervøs Amber uheldigvis knuser en vase på slottet og spør om den var dyr. Hun får svar at det er en minvase fra 1400-tallet. Det hele er ikke veldig julete, men foregår i julen og du får noe julestemning servert underveis, selv om det er romantikken som står i høysete.

For deg som liker typiske romantiske filmer, er dette en skikkelig fin film. Filmen er ikke fullt like spennende hele veien, men har en enkel men grei oppskrift av en historie som du har sett før, men med en liten vri på. Det eneste vi lurer på om sannheten kommer til å komme for en dag, siden Amber er en helt annen hun gir seg ut for. Men det viser seg at prinsen også har en hemmelighet.

Alt i alt er dette en trygg juleromanse. Dette er den type historier som romantikere aldri går lei, men er litt unna de største klassikerne i sjangeren. Likevel lander filmen på et vis på beina. Og ja, det ender lykkelig! Uten det hadde dette vært en feilet film, selv om det ser noe stygt ut med liten tid igjen av filmen. Det spennende som det alltid er med slike historier er å se hvordan dette vil utspille seg mot slutten da sannheten kommer for en time. Men som julefilm er ikke dette helt innertier, selv om du får noe julestemning i begynnelsen av filmen. Men Netflix har laget en godkjent film som dessverre ikke løfter seg over midt på treet, selv om filmen har sine små gode øyeblikk innimellom.

Omtalespalte: Julefilm

Her omtales alle små og store julefilmer

Les flere spalteomtaler: Julefilm

• Filmstarts.de