Anmeldelse av The Ringer, amerikansk film fra 2005

Komedie, Sport Spilletid: 94 minutter

Det er ikke enkelt å lure systemet i handikap-OL...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 28.11.2017]

Filmen begynner i et kontorlandskap der den unge mannen Steve Barker mener at han er en vinner etter et kurs. Han går rett til sjefen og ber ham forfremme ham. Det går sjefen med på og det første han må gjøre er å sparke den hyggelige og hardtarbeidende vaktmesteren Stavi. Steve synes så synd på vaktmesteren at han ansetter ham som vaktmester hjemme. Det går raskt galt når Stavi skader seg stygt uten å ha forsikring. Det gjør at Steve Barker kommer i økonomiske problemer.

Også sjefen, og onkelen til Steve, Gary Barker, har pengeproblemer. Han vil at Steve skal være med å fikse Handikap-OL, slik at han kan gamble store penger på at Steve skal vinne. Steve var nemlig en lovende idrettsutøver i ungdommen. Steve Barker har store problemer med å gjennomføre svindelen, helt til han ser den heite unge damen, Lynn Sheridan (Katherine Heigl), som styrer treningen. Barker opererer under navnet ‘Jeffy Dahmor’, nesten som massemorderen. ‘Jeffy’ kommer ikke inn i gjengen og miljøet så raskt som han hadde trodd. Det blir litt småmoro når ‘Jeffy’ blir bedt ut på lunsj av Lynn, men da han møter opp på lunsj har Lynn med forloveden sin og vil spleise Jeffy med en annen fra treningsleiren.

Før var roller som tilbakestående personer et frieri for å vinne Oscar. Det er derimot ikke noe fare for Oscar med Johnny Knoxville i førersetet. Han spiller rollen sin så dårlig at selv de andre på treningsleiren avslører ham. Men da de andre får høre bakgrunnshistorien hans, begynner de å trene ham for å slå den blærete mesteren Jimmy, i Handikap-OL. Og gjennom dette begynner et stort vennskap med Jeffy og de andre spesielle gutta.

Jeg hadde ikke hørt noe om denne filmen på forhånd. Det eneste jeg visste om på forhånd var at det var en komedie. Jeg fikk ikke godfølelsen med denne komedien med det første. Men heldigvis har filmen litt mer å komme med etter hvert som vi kommer mer under huden på filmen. Det beste med denne filmen er at den har et en rollefigur med et stort hjerte bak all lureriet. Det blir også avansert når ‘Jeffy’ i sin rolle som tilbakestående faller for Lynn. Og så er selvsagt siste del av filmen en sportsfilm å regne.

Dette er ikke den beste komedien, og du vet hvordan den vil ende. Det er dog noen små tvister underveis som gjør at dette sniker seg opp på treeren og blir en severdig og snill film med et fint hjerte i bunn. Hvis du verdsetter enkel humor og en stor varme med spesielle og herlige mennesker, så er dette en film du kan vurdere å se. Jeg synes med andre ord at denne filmen ikke var så dum når det kom til stykket. Konseptet er enkelt, men fungerer etterhvert når vi blir kjent med rollefigurene. Selv om dette ikke er en superkomedie så lo og smilte jeg litt underveis. Men det er varmen som er det kuleste med denne filmen og ikke humoren.

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.

Les flere spalteomtaler: Komedie

• San Francisco Chronicle