Anmeldelse av War for the Planet of the Apes, amerikansk film fra 2017

Action, Eventyr, Drama, Sci-Fi Spilletid: 139 minutter

War for the Planet of the Apes - Trailer 09.12.2016

Mesterlig ‘Planet of the Apes’-oppfølger

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 27.11.2017]

Vi følger Caesar som nå leder apehæren. Apene blir angrepet og tvunget inn i en dødelig konflikt. Etter at kona til Caesar blir drept av en mystisk mann, vil Caesar ha hevn. Sporet følger ham til en fangeleir der aper arbeider uten mat og blir kjørt med jernhånd uten nåde. Etterhvert eskalerer dette til en episk kamp som vil avgjøre skjebnen til deres respektive raser og planetens fremtid...

Først av alt vil jeg si at jeg er en fan av hele konseptet ‘Planet of the Apes’. Synes det er skikkelig kult og rikt univers med rom for mye dypere raseforståelse. Har sett alle de foregående filmene og jeg må si at denne siste filmen er utrolig bra og er sammen med den forrige filmen og første filmen fra 1968, mine helt klart største favoritter i serien så langt.

Manuset virker veldig gjennomarbeidet og du får en veldig helhetlig historie. Liker godt hvordan handlingen blir fortalt med flere kule tvister underveis. Filmen starter lovende, men blir bare bedre or bedre utover i filmen. Jeg liker veldig godt symbolikken i filmen og ‘Caesar’ er en smart ape det er lett å identifisere seg med. Det at vi sympatiserer med apene, synes jeg denne filmen gjør utrolig bra. Apene er animerte, men likevel fremstår de som levende for meg og har utsøkt skuespill. Digget også at filmen leverte på dramascenene også. Og dette er en utsøkt dramafilm i så måte og en bragd at den er delvis animert.

Det visuelle var veldig slående i ‘Dawn of the Planet of the Apes’ fra 2014, men dette var hakket bedre og mer gjennomført i alle ledd. Filmteknikken er virkelig på sitt beste i denne filmen, og ikke bare på animasjon og visuelle effekter, men også på klipping og fete overganger mellom scenene. Fotoet er også mesterlig utført i filmen og det er vanskelig å si hvor det vanlige fotoet slutter og hvor de animerte effektene overtar.

Jeg hadde sett for meg at det skulle være mye mer action i filmen, men jeg tilgir det lett når filmen ellers er såpass engasjerende som det den er. Her får du en mesterlig oppbygning i filmen. Og selv om filmen er to timer og tyve minutter lang, føltes den aldri langdryg i mine øyne. Jeg var med på notene fra første stund. Det var nesten også som jeg gråt litt når apene led også og følte med dem, selv om jeg vet at de senere kommer til å dominere menneskene.

Liker også de mange referansene til tidligere ‘Planet of the Apes’-filmer. Med hvilke navn rollefigurene har, skjønner jeg som har sett de tidligere filmene omtrent hvordan rollefigurene vil te seg i filmen og fremtiden på Apeplaneten. Filmen er med referansene tro mot de gamle filmene, selv om denne rebooten foregår mange tusen år før første film i rekken. Men det var en utrolig kul tanke å starte med begynnelsen som ikke har vært filmatisert på dette viset før. Du har riktignok noen spede forsøk i noen av ‘Planet of the Apes’-oppfølgerne av den gamle sorten, men ikke så massivt og solid som dette virkelig er.

Det er også litt humor og fine øyeblikk i filmen som engasjerer meg. Her får vi se at noen mennesker bryr seg om apene. Spesielt gjør dette seg gjeldende med en liten jente som blir med apene. Vi får også se en mer ynkelig gollumaktig ape som kommer fra en dyrehage. Da han blir gjenforent med sitt slag kan han ikke apespråk og er en litt enklere ape mentalt sett, men det han ikke har av hjerne tar han igjen på et stort hjerte. Digger hans fremtoning med strikkelue og boblejakke. Ser nesten ut som en isolert bonde fra 1980-tallet.

Woody Harrelson spiller en viktig rolle i filmen. Først virker denne rollen veldig typisk, men rollefiguren hans har en agenda og er mye dypere enn først antatt. Han er svært sentral i apenes kamp i filmen som et utskudd mellom apene på ene kanten og menneskene på den andre. Jeg skal ikke avsløre annet enn at du får forklaringen på hans oppførsel gjennom filmen. Ellers spiller også Andy Serkis en fin hovedrolle i filmen. Han ble kjent gjennom sin legendariske Gollum-tolkning og spiller ‘Caesar’ med en utrolig styrke, engasjement og karisma.

Alt i alt var dette en film som overrasket meg stort. Jeg hadde aldri trodd at filmen skulle klare å følge opp forrige film på dette viset. Synes til og med dette var hakket hvassere enn ‘Dawn of the Planet of the Apes’ som også var en bunnsolid film. Filmen er både dyp, rørende, engasjerende og underholdende på en makeløs måte. Hvis alle filmer med effekter hadde vært like gjennomarbeidet som dette, hadde jeg vært stor fan av effektfilmer. Synes med andre ord at det er mye møl i filmene nå til dags, der effektene bare påses mot oss, men dette er et unntak i regelen og det viser den til gangs. Derfor synes jeg dette er et stort riktig steg i effektfilmer og det gir meg et håp om mange gode filmer også i tiden som kommer.

[ Filmen slippes på Blu-ray, UHD, 3D-blu-ray og DVD 27. november 2017 ]

- Dawn of the Planet of the Apes - En ypperlig og kvalitetstung blockbuster!
- Rise of the Planet of the Apes - Apene slår tilbake!
- Planet Of The Apes - Ikke helt vellykket remake
- Planet Of The Apes 5 - B-preget oppfølger
- Planet Of The Apes 4 - Interessante problemstillinger, men det blir med det
- Planet Of The Apes 3 - Ape vs. mennesket i et drama med interessante problemstillinger
- Planet Of The Apes 2 - Tilbake til Apeplaneten i en passe stødig oppfølger!
- Planet Of The Apes - Sci-fi-klassiker som fremdeles har mye substans

- Dawn of the Planet of the Apes - En ypperlig og kvalitetstung blockbuster!
- Cloverfield - Monsterfilm for Youtube-generasjonen

• Krismunthe.wordpress.com