Anmeldelse av Hjemsøkt, norsk film fra 2017

Grøsser, Thriller Spilletid: 71 minutter

Treffsikker grøsser

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 23.11.2017]

Skrekkfilmer og grøssere er noe vi kanskje ikke er altfor bortskjemt med når det kommer til norsk film, men vi har utrolig mye potensial innenfor våre landegrenser. Gjennom filmer som «Fritt Vilt» og «Villmark» har vi allerede fått god utnyttelse av landskapet som Norge så vakkert byr frem, men «Hjemsøkt» velger likevel å ta samme vei for å se om de klarer å holde liv i denne typen sjangerfilm. Ja, og så inkluderer den en forlatt hus og en liten jente. Så da er vel alle troper dekket?

Cathrine (spilt av Synnøve Macody Lund) har fått vite at faren er død, og tar turen til sitt barndomshjem for å rydde det og gjøre det klart for salg. Det flotte huset med sin flotte beliggenhet er i utgangspunktet et ypperlig mål for salgsmarkedet, men mens Cathrine holder på med rengjøringen begynner skumle ting å skje. Det er ting hun ikke kan forklare, men som kanskje har en forbindelse med henne selv og hennes familie.

La meg bare få sagt det med en gang; «Hjemsøkt» er ingen slasher-film. Men det er en grøsser/thriller som spiller på alle strengene den har tilgjengelig innenfor de sjangerne. Sånn sett er den en sjangerfilm, på sin måte. Og stusser du litt over at filmen kanskje virker kjent, både når det gjelder historie og setting. Her dukker det opp tydelige nikk til filmer som «The Shining», «The Haunting», «The Others» og «The Omen», og det hele er gjort på en delikat og lun måte, slik at man ikke føler at man sitter og ser en blåkopi av nevnte klassikere.

«Hjemsøkt» er nok ikke den neste store sjangerfilmen fra Norge, men jeg synes likevel at den fortjener sin tid i rampelyset. Den velger å være konvensjonell, og den velger å rase gjennom et lass av klisjéer, uten at den bryr seg om det. Det fungerer overraskende bra, og jeg synes faktisk at den treffer akkurat der hvor den sikter gjennom hele filmen. Jeg hadde forventet en rimelig forutsigbar historie, med et lite (og enkelt) mysterium, noen jump scares, samt en småekkel stemning. Og når filmen faktisk leverer akkurat det jeg forventet, så er jo forventningene innfridd. «Hjemsøkt» er filmen jeg ønsket meg!

Selv om jeg allerede har nevnt mye positivt, så har jeg enda til gode å trekke frem esset i ermet. For filmens store stjerne er Synnøve Macody Lund, som storspiller i hovedrollen som Cathrine. Ikke bare beviser hun at med stor overbevisning klarer å løfte frem en hel film, men hun sørger for at filmen får en ekstra dimensjon å spille på. Filmens hjerte er i hvordan Macody Lund klarer å prestere foran kamera, og der stråler hun i hver eneste scene. Hun har noe klassisk og majestetisk over seg, nesten på høyde med Nicole Kidman, og alt ved henne kommer til sin rett i denne filmen. Det er synd at hun kanskje blir litt vel alene i filmen, selv om det hjelper til å fremheve henne fra start til slutt.

Filmens minus er at klippejobben ikke er ypperste klasse og at den kanskje burde valgt å holde tilbake litt på noen av de mest voldsomme jump scare-scenene. Det er ikke nødvendig å skvette seg ut av stolen bare for å finne ut at det var falsk alarm. Da kunne regissør Carl Christian Raabe helle valgt å ta seg bedre tid med å bygge opp de scenene som er genuint spennende og ekle. Tyngdefordelingen mellom de mest spennende punktene i filmen, og de hvor man skvetter på grunn av lydsporets enorme byks i takt og tone, er noe skjevt fordelt.

Selv med et snev av negativitet er «Hjemsøkt» blitt en underholdende grøsser/thriller som leverer akkurat det man håper på av en slik film. Ikke forvent total innovasjon innen sjanger-miksen, for den holder seg trygt innen for sine gitte rammer – og det holder i massevis. Det er filmer som dette jeg gjerne vil se flere av – på kino. Det norske landskapet (som omfavner det skumle huset) er som skapt for det store lerretet, og «Hjemsøkt» gir valuta for pengene. Om man er fan av akkurat denne type sjangerfilm, da.

• Attack of the Killer Kast
  • Kk.no