Anmeldelse av Barry Lyndon, engelsk (britisk) film fra 1975

Drama, Romantikk, Krig Spilletid: 184 minutter Aldersgrense: 15 år

Klassisk historie som tar plass på 1700-tallet

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 22.11.2017]

Filmen starter med en pistolduell der en familie far mister livet. Sønnen Redmond Barry følger ikke samme vei som faren som var advokat. Den nå farløse sønnen, Redmond Barry, blir i ung voksen alder forelsket i sin niese, men hun liker å gjøre ham sjalu når han faller for en engelsk kaptein i hæren. Derfor utfordrer Redmond kapteinen til duell og vinner. Da må Redmond dra utenbys til det roer seg. Ute i skogen blir han ranet og Redmond finner ut at han skal verve seg til hæren og begynner da sitt militære karriervalg. Vi får se hvordan en fattig ung mann fra Irland kan gå fra ingenting og over i den engelske adelens rekker...

Filmen er basert på William Makepeace Thackerays bok ‘The Memoirs of Barry Lyndon, Esq.’, skrevet i 1844. Historien om Barry Lyndon er en lang og fornøyelig historie. Filmen er utformet som et utsøkt drama som skiller seg ut på flere måter. Digger historiefortellingen. Fortellerstemmen binder også filmen mesterlig sammen og gir oss nyttig informasjon om historiefortellingen mellom og under slagene.

Alt blir fortalt i tredjeperson. Digger også hvordan mannen bak fortellerstemmen er både spydig og ironisk når han beskriver Redmonds liv og bedrifter. Hans harselering er et element som kvikker og liver opp fortellingen. Det er ikke godt å si hvordan dette vil ta veien. Elsker også at filmen er imponerende tidsriktig og historisk korrekt i alt den forsøker seg på.

Regissøren bak filmen er ingen ringere enn Stanley Kubrick. Han er en av de største og beste regissørene i filmhistorien. Kubrick leverer alltid og har ikke laget en dårlig film i sin karriere. Hans mest kjente filmer inkluderer alt fra ‘A Clockwork Orange’ til ‘2001 - En Romodysse’. Kubrick drar også inn i grøsserland med ‘Ondskapens Hotell’, som kanskje er hans mest ikoniske film og ligger høyt på listen over manges favorittfilmer.

‘Barry Lyndon’ kostet mye å lage og det må ha vært et sjansespill for filmselskapet å slippe Stanley Kubrick til for å lage en slik film. ‘Barry Lyndon’ er ikke så kjent, men likevel en overraskende bra film. Den er i mine øyne blant hans aller ypperste filmer og er veldig undervurdert blant de store folkemassene. Noe kan være fordi filmen både er lang og ikke har den mest populære temaet, men jeg vil utfordre deg til å se denne likevel. Det tror jeg ikke du vil angre, i alle fall ikke om du er filmelsker.

Filmen har meget stødig fotoarbeid med et bilde med klare farger som fremhever både vakker natur og personer i bildet. Dette er faktisk så gjennomført at et hvert bilde er en vakker bildekomposisjon i seg selv. Det er også spesielt at filmen kun er lyssatt med naturlig lys i utescenene og stearinlys og lys fra vinduer i innescenene. Til innescenene måtte Carl Zeiss finne opp en spesiell linse som kunne takle å filme i så lite lys. Kameraet er plassert perfekt i bildet slik at hvert bilde utnytter både lys og bildekomposisjon på en ypperlig måte.

Disse spesielle valgene gjør denne filmen meget spesiell og oppfinnsom kunstnerisk sett. Det skal også legges til at både scenografien og kostymer også løfter inntrykket av bildet i filmen. Musikken er herlig og stemningsskapende med tidsriktige instrumenter med både fiolin og harpespill. Under krigscener får vi militær musikk med trommer og fløyte. Resten består av klassiske musikkverk i alt fra store komponister som Bach, Händel, Mozart, Schubert, Vivaldi og Paisiello.

Alt i alt er dette en svært spesiell filmopplevelse. Filmen bruker god tid på hver eneste scene. Med det i bakhodet er det ikke så vanskelig å se for seg hvorfor denne filmen er tre timer lang. Filmen er både smart og gjennomtenkt i alle ledd. Selv skuespillerne virker å danse helt etter Kubricks pipe med stort gravalvor som passer godt til tiden. Det gjør at ingenting virker opp til tilfeldighetene i denne filmen og filmen fremstår som svært kompromissløs i stilen og måten den er laget på. Filmen kan føles litt tyngre i begynnelsen, men etterhvert som man kommer inn i filmen føles dette en klassisk fortelling det engasjerer å følge med på.

Dette er en oppvisning i kunst og langt i fra noe publikumsfrieri, men når man tar seg tid til å sette seg inn i filmen skjønner man at dette er en spesiell film uten sidestykke. Men for den actionhungrige kan dette bli litt langdrygt. Det er derfor fordel om du har sett litt film fra før og verdsetter den geniale forestillingen Kubrick serverer deg. Og helt uten noen særlig kjente skuespillere som trekkplaster er dette litt av en prestasjon. Filmens slutt er også særs underholdende i tragikomiske drag, der man holder alt som mulig inn til helt det siste.

- Eyes Wide Shut - Kubricks siste film er langt bedre enn sitt rykte
- Full Metal Jacket - Annerledes krigsfilm med mye krutt
- Ondskapens Hotell - Perfeksjonistisk galskap
- A Clockwork Orange - Man finner ikke maken!
- 2001 - En Romodysse - Filmagi på høyt plan
- Dr. Strangelove - Mørk komedie om atombombens trussel for menneskeheten
- Lolita - Middelaldrende herrer og en ung tenåring...
- Spartacus - Storslått episk drama
- Paths of Glory - Kubrick imponerer virkelig i sin første store krigsfilm
- The Killing - Kubricks med en real ‘heist’-film
- Killer's Kiss - Kubrick med kjærlighetsnoir med enkel rammehistorie
- Fear and Desire - Kubricks første spillefilm er en spesiell krigsfilm

Omtalespalte: Klassiker

Les flere spalteomtaler: Klassiker
- Utenfor Hollywood - Les flere.

• Filmgal.org

England