Anmeldelse av Monty Python og ridderne av det runde bord (Monty Python And The Holy Grail), engelsk (britisk) film fra 1975

Komedie, Fantasi, Eventyr, Parodi Spilletid: 91 minutter Aldersgrense: 16 år

Arthur og ridderne av det runde bord alla Monty Python

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 20.11.2017]

Filmens handling er sentrert rundt Kong Arthur. Han er reiser gjennom England for å rekruttere riddere til å bistå ham rundt sitt runde bord. Når ridderne er funnet, får Arthur et oppdrag fra Gud der han blir bedt om å lete etter den hellige gral. Det blir et farefullt oppdrag som krever det ytterste av Arthur og hans riddere med herlig humor som krydder underveis i denne spesielle Monty Pythonske versjonen av den kjente historien...

Filmen begynner med at vi får en rekke morsomme tekstlige morsomheter som: ‘Personene, hendelsene og navnene i denne filmen er fiktive og enhver likhet med virkelige personer er tilfeldig og utilsiktet. Signert Richard M. Nixon’. Allerede der øyner vi at denne filmen kan bli morsom.

Selve handlingen begynner i England i år 932 etter Kristus. På en tåkekledd bakketopp hører vi en rytter ankomme. Eller det vil si at det er ridderen Arthur som kommer med en tjener som bærer tingene hans og lager hovlyder med to kokosnøttskall. De ankommer en borg og ønsker å snakke med herren av borgen. Det starter en heftig avsporingsdebatt om hvor de har fått kokosnøttene fra. Da tenker Arthur at det er best å komme seg videre med en gang før han blir stående der i det uendelige.

Filmen er skrevet og laget av den legendariske humorgruppen Monty Python. ‘Monty Python And The Holy Grail’ er sammen med ‘Life of Brian’ to ypperlige humorfilmer. I denne filmen får vi en vill harselas med legender og sagn omkring sagakongen Arthur og hans riddere av det Runde Bord. Filmen er spekket med crazykomikk, morsomme situasjoner og groteske parodier på det typiske rundt middelalderen.

Hver eneste scene har en god del gull i seg som gjør at man flirer godt. Digger hvordan alle rollefigurene misforstår og vrenger og vrir på alt som sies. Her er det med andre ord rom for mange viktigperer og bedrevitere. Scenen der Arthur slåss mot en sort ridder for å kunne passere en bro er sykt moro. Etter hver kroppsdel som ridderen mister, blir han mer og mer kjepphøy. Denne scenen må bare oppleves og er en av de mest legendariske i filmen. Her blir det også gjort narr av heksejakten. De dumme mennene som vil brenne hekser er ulidelig dumme.

Du får også oppleve de fristende nymfomane nonnene som drømmer en ridder som skal beskytte dem. Du møter også de fryktløse ridderne som sier ‘Ni’. Det blir også sykt mye moro av dumme vakter. Vi får også noen voldelige sverdscener, der en ridder dreper mange og stikker sitt sverd i alle han møter på i en borg der han skal redde det han tror er en kvinne i nød. Til og med er trollmannen Merlin med. Drapskaninen er også et ganske groteskt og morsomt innslag i filmen.

Filmen er delt inn i forskjellige kappittel som introduserer de klassiske rollefigurene. Filmen er også ganske bra laget ut i fra et lavt budsjett. Det er overraskende hvor godt denne filmen fungerer med svært enkle midler. Jeg liker godt de varierte kameravinklene og måtene å fortelle historien og formidle morsomhetene på. Vi får en del tegnefilmeffekter og sekvenser i filmen underveis, som er ganske sære og litt morsomme. De er også med å sette sitt preg på filmen.

Filmen er utrolig morsom og fremdeles ganske kvikk, selv 40 år etter at den er laget. Den første Monty Python-filmen jeg så var ‘Life Of Brian’ og den er nok min favoritt, selv om denne er nesten like god og har noen vanvittig kule og morsomme scener innimellom. Synes også filmen er såpass gjennomarbeidet at den fremstår som veldig underholdende. Slutten er også ganske moro, selv om jeg ikke skal spoile den for dere. Dette er en svært god kultfilm som har gledet mange opp igjennom filmhistorien siden den ble laget. Jeg har ikke sett denne filmen så mange ganger fra før av og hadde derfor ikke så stort forhold til filmen, men filmen får meg virkelig til å le en del ganger. Mange av middelalderparodiene og den ville humoren er så kostelig som bare Monty Python kan servere.

- Monty Pythons meningen med livet - Mørk humor på sitt beste
- Life Of Brian - Morsom og underholdene selv den dag i dag

- The Zero Theorem - Rar fremtidsverden
- The Imaginarium of Doctor Parnassus - Underholdene og rart, men ikke for massene
- 12 Monkeys - Kreativt og annerledes om tidsreiser
- The Fisher King - Herlig absurd annerledes romantisk komedie du bør se
- Brazil - Annerledes kult-sci-fi
- Monty Pythons meningen med livet - Mørk humor på sitt beste
- Time Bandits - Eventyrfilm med stor sjarme og god underholdningsverdi

20.11.2017 sier arild: Kommentar på Pål Frostad sin omtale 'Arthur og ridderne av det runde bord alla Monty Python': Herlig Pyton-humor!

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie
- Klassiker - Les flere.
- Utenfor Hollywood - Les flere.

England

Cinema 5, Python Pictures

• Kong Arthur / Guds stemme / Midterste Hode
  • Soldat med interesse for fugler / Den sorte ridder / Bonde / Sir Lancelot / Den Franske spotter / Tim
  • Mann som samler opp døde / Bond / Sir Robin Not-Quite-So-Brave-as-Sir Launcelot / Vakt
  • Patsy / Den grønne ridder / Gammel mann / Sir Bors / Animator
  • Dennis sin mor / Sir Bedevere / Venstre Hode / Prins Herbert
  • Første soldat med intresse for fugler / Dennis / Bonde / Venstre Hode / Sir Galahad / Leder av ridderne som sier 'Ni!' / Forteller / Konge av sumpslottet / Broder