Anmeldelse av Child's Play 3, amerikansk film fra 1991

Grøsser, Komedie, Thriller Spilletid: 90 minutter Aldersgrense: 18 år

Chucky og Andy i nok en ny kamp på liv og død

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 18.11.2017]

Åtte år er gått siden Andy sist møtte Chucky. Andy er blitt 16 år gammel sliter fremdeles med å knyttes til familier i fosterhjem. Han tenker at svaret er å begynne på en militærskole, og det gjør ham. Samtidig tenker sjefen for Play Pals Company å lansere de populære Good Guys-dukkene. Og med det igjenopplives Chucky i det fabrikkene blir tatt i bruk igjen. Da sender Chucky seg selv i posten til Andy, men det er en annen gutt som pakker ham opp. Nok en gang er det opp til Andy å stoppe Chuckys ondskap, når han går løs på alle og en hver på militærskolen...

Nok en film og ny gjenoppbygning av Chucky. Jeg må si at jeg ikke alltid kjøper helt historien rundt Chucky. Det hele blir litt likt i film etter film, som det ofte blir i slike slasherfilmer av dette slaget. Likevel skulle jeg ønske meg bedre kills i denne tredje filmen om Chucky. Det blir for tamt til tider på den fronten. Det tar også veldig lang tid før filmen kommer skikkelig igang. Denne filmen hadde ikke like mye å komme med som de to første filmene. Med det kan jeg si at “Child’s Play”-filmene dessverre er blitt dårligere, film for film.

Filmen begynner med et styremøte i et leketøyskonsern. Der snakkes det løst og fast ut om Good-Guy-dukkene skal få en ny sjanse. De fleste mener at det dårlige ryktet dukkene fikk på seg etter episodene med Andy, nå er glemt. Derfor beslutter de å lansere dukken på nytt. Det er noe konsernsjefen kommer til å angre bittert på. For uten å avsløre for mye blir han Chuckys første offer i filmen.

Resten av filmen foregår dog på militærskolen. Der er det et hardt regime med godt voksne på toppen og en spirrevipp av en troppleder ved navn Brett C. Shelton. Han terroriserer alle han leder på en ydmykende måte. Han tåler ikke at noen spøker med ham og får enkelte til å pusse skoene hans og lignende på deres fritid. Han er filmens nest største drittsekk etter Chucky. Den tredje største drittsekken er skolens frisør, som er litt av en type. Han ser ut som en creepy type og det er ikke helt utelukket at han er pedofil også, selv om filmen ikke utdyper dette. Med andre ord har Chucky noen å drepe som vi ikke heier på.

Det blir noen små forklaringsproblemer i filmen. Jeg lurer på hvorfor Chucky på død og liv skal involvere Andy hver gang. Scenarioet hans resettes jo for hver film, og jo mer folk vet om han på forhånd, jo større sjanse er det for at han mislykkes å gå fra dukke til menneske. Og da særlig siden Andy faktisk allerede har stoppet ham to ganger fra før. Riktignok tar Chucky litt lærdom av sine feil og involverer en annen gutt som han skal forsøke å bytte plass med, men så klarer ikke Chucky å legge hevnen bak seg, og da går det selvsagt ikke helt etter planen.

Mot slutten blir det mye Chucky. Da får vi se at Chucky steller i stand mye bråk som da han bytter ut kuler i riflene på en treningsøvelse på militærskolen. Det får voldsomme konsekvenser for noen av elevene. Men til tross for dette føles ikke denne filmen like underholdende som de foregående, og da særlig ikke som den første. Likevel har filmen et passe greit tempo. Det er noe humor igjen i filmen, men råheten i den er litt borte. Chucky er heller ikke like kul og overbevisende som han var i første og andre runde. Skuespillet er også godt under par og ikke stort å skrive hjem om.

Alt i alt er dette en film som skuffet meg noe, men har også en del elementer jeg ser etter i en grei slasherfilm. Dette er også langt bedre enn mange av oppfølgerne i eksempelvis Halloween-serien der noen av dem rett og slett er bare søppel. Synes dog at Chuckydukken fremstår som bedre laget i de foregående filmene. Her virket lipsynken til dukken og bevegelsene litt mer stakkato. Og når ikke slasherdukken er så skummel som den bør være, faller også litt av sjarmen bort. Dette er dog en severdig film som er litt midt på treet.

- Cult of Chucky - Andy og Nica møter Multi-Chucky!
- Curse of Chucky - Mer tilbake til røttene igjen
- Seed of Chucky - Dukkefamilien skaper mess i Hollywood
- Bride of Chucky - Natten da Chucky føler seg ‘Lucky’...
- Child's Play 2 - Chucky er tilbake!
- Child's Play - Slasherikonet Chucky er både skummel og ond!

• sbs.is
  • Movie Metropolis
  • Bloodygoodhorror.com
  • Antagony & Ecstasy

Universal Studios / Universal Pictures

«Johnny English Strikes Again»

«Andrea Bocelli - Musikkens stillhet»

«For vi er gutta»

«Kristoffer Robin og Ole Brumm»

«Mary Shelley»

«Nothing Like A Dame»

«Mannen som ikke kunne le»