Anmeldelse av Separate Lies, engelsk (britisk) film fra 2005

Drama, Romantikk, Thriller Spilletid: 85 minutter

Livet blir aldri som man hadde tenkt...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 15.11.2017]

Filmen begynner med at en eldre mann på sykkel blir påkjørt. Etterhvert får vi forhistorien til hvordan og hva som skjedde rundt denne påkjørselen. Deretter forteller hovedrollefiguren James at ingen har et perfekt liv, selv om det kan virke slik. Hemmeligheter og misnøye er skjult under den glatteste overflate. James sitt liv var intet unntak.

Dette begynner ganske lovende. Alt at filmen er formet som et drama. Jeg får straks følelsen av at noe ligger under og liker hvordan filmen leker med oss underveis. Vi skjønner raskt at James sin kone Anne ikke er fornøyd med tilværelsen med en mann som alltid er på jobb og ikke har tid til henne. Under en cricket-kamp får Anne opp øynene for den sjarmerende nyskilte William Bule. Og etter at James får vite at kona står i med en annen tar livet en ny vending...

For det første er dette en skuespillerfilm. Skuespillerne gjør en utmerket jobb. I front for filmen finner vi to solide skuespillere i Tom Wilkinson og Emily Watson. De kjører virkelig showet med sin store rutine og utmerkede sjarm og karisma. Jeg er ikke like fan av Rupert Everett som gjør en litt rar rolle som ikke er så imponerende som Wilkinson og Watson.

For det andre har filmen et utmerket manus. Denne filmen er kort men god. Handlingen tilspisser seg veldig etterhvert. Det er da denne filmen blir mer og mer spennende og høyst interessant. Regissør Julian Fellowes gjør her sin debutfilm som regissør. Han har både jobbet som skuespiller i flere år og samt manusforfatter. Fellowes har levert manus til alt fra TV-serien Downton Abbey til filmen Gosford Park. I ‘Separate Lies’ står han for både manus og regi.

Elsker at filmen stadig overrasker deg. Når du tror alt er løst, så kommer det stadig nye tvister for å holde ‘historiemotoren’ i gang. Men selv om filmen er meget god til tider, er det likevel noe som gjør at jeg skjønner at filmskaperen egentlig bare leker med rollefigurene. Det er en fornøyelig lek, men jeg tror ikke helt, fullt og fast på denne fortellingen. Føler meg dog noe streng når jeg bare ruller en firer for denne filmen, men det mangler litt i forhold til de store filmene i klassen.

Som tittelen antyder handler dette om løgner, og de kommer helt ut av kontroll. Filmen handler mye om etikk, men om hva kan jeg ikke avsløre for da ville jeg spoilet filmen. Jeg skal dog ikke avsløre annet enn at det er mye som står på spill etter hvert. Det hele er gjort på en måte som kan minne litt om Woody Allens ‘Crimes and Misdemeanors’ fra 1989.

Jeg likte filmen overraskende godt, men synes den mangler det siste lille ekstra. Problemet er er at filmen flyter for lett, selv om den omhandler vanskelige ting. Likevel skal ingen ta fra denne filmen at den føles ganske fornøyelig å se til tider. Liker at filmen stadig tar nye vendinger, slik at det er vanskelig å se hva som venter rundt neste sving. Med andre ord er Julian Fellowes første filmregi mer enn godkjent. Med litt små forandringer kunne denne filmen også blitt en kjempefilm, men den slik den oppleves nå, står den til en sterk firer på terningen.

Omtalespalte: Utenfor Hollywood

Les flere spalteomtaler: Utenfor Hollywood