Anmeldelse av The Indestructible Man, amerikansk film fra 1956

Kriminal, Grøsser, Thriller, Sci-Fi Spilletid: 72 minutter

Forskning går galt og skaper et monster

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 15.11.2017]

Charles "Butcher" Benton blir henrettet i gasskammeret. Hans kropp blir da solgt til en forsker som planlegger å tenker å løse kreftgåten på mennesker. Bentons kropp blir utsatt for kjemisk injeksjon og massive ganger med høyspennings for å studere effekten på humant vev. Men Bentons hjerte blir restimulert, og ‘Butcher’ gjenopplives. Han ble sterk og med en hud som nesten blir ugjennomtrengelig for scalpels og politiets kuler. Etter å ha drept legen og hans assistent, setter Benton seg mål om å hevne seg på sine to kriminelle sammensvorne og hans advokat som i samråd med advokaten hadde forrådt Benton...

Filmen begynner med en ganske fengende scene. Vi får se fangen Butcher som sitter bak lås og slå og skal bli henrettet dagen etter. Han får besøk i fengselet av en advokat som forsøker å lure penger ut av ham. Det liker Butcher dårlig og svarer med å fortelle at han skal drepe advokaten og alle de andre som har lurt ham opp i stry. Men advokaten ler av Butcher, fordi han føler seg trygg om at Butcher vil dø neste dag.

Men selv om filmen starter lovende roer alt seg veldig ned rett etter starten. Her får du nok en gang en film om en forsker som feiler i å bringe liv tilbake til en død mann. Det viser seg at mannen blir et monster med overmenneskelige evner. Han er både sterkere og mer hevngjerrig enn en vanlig mann. Og det gjør ham farlig som få. Vi skjønner raskt hvor dette bærer hen...

Utgangspunktet for filmen kunne dannet grunnlag for en kulhorror-film, men filmen går i dramafellen. Jeg skulle ønske at filmen hadde vært mer rett på sak og litt mer actionpreget, og ikke bare skildre en mann som går rundt med hatefult fjes. Filmen har også en forteller i samme stil som i begynnelsen av ‘Naked Gun’-filmene. Filmen er aldri direkte dårlig, men handlingen og plottet er veldig b-film-aktig. Det blir også noen actionscener i løpet av filmen.

Lon Chaney Jr. gjør en solid innsats i denne filmen og det er ikke hans feil at dette ikke fungerer i resten av filmmaskineriet. Uten Lon Chaney Jrs fjes og inbitte rolle, ville hele filmen dog falt helt sammen, så på en måte fungerer dette ikke som jeg hadde håpet på. Det store spørsmålet i filmen er som det alltid er. Hvordan skal de klare å stoppe monsteret?

Handlingen blir aldri hverken veldig spennende eller engasjerende nok på de fleste plan. Det er som om filmen ikke klarer å komme skikkelig under huden på materialet sitt. Filmen har for mye fyllmateriale med dramascener som bare blir mer nesten-bra enn som vellykket del av dette verket. Filmskaperne prøver dog med en veldig overdramatisk filmmusikk å spe på underholdningsverdien. Slutten er også litt for enkel i filmen.

Alt i alt var dette lite å skrive hjem om. Filmens plott er veldig skrudd til og har samtidig nesten null nerve. Med andre ord slet jeg litt med å engasjeres av filmen. Da hjelper det fint lite at filmen er okei laget teknisk sett. Det er grenser hvor spennende dette kan være ut i fra det spinkle konseptet. Manuset burde derfor hatt en heftig overhøvling, fordi dette har jeg sett tusenvis av ganger fra før av, bare i litt annen variasjon.

Omtalespalte: B-film

Les flere spalteomtaler: B-film