Anmeldelse av Swamp Women, amerikansk film fra 1955

Eventyr, Kriminal, Thriller, Grøsser, Romantikk Spilletid: 67 minutter

En gjeng unge kvinner rømmer ut i sumpen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 14.11.2017]

Filmen begynner med at kjærestparet som Lee og Bob kysser foran en gateparade. Han nevner at det er sump og jungel rundt der de befinner seg. Hun utfordrer ham til å ta henne med inn i sumpene. Politioffiseren Goddrichs datter Lee går inn i fengselet sammen med en kvinnegjeng som vet hvor en samling diamanter, Nardo-diamantene, er skjult. Hun hjelper dem til å flykte inn i sumpene og blir med dem til det sted hvor diamantene er skjult. Men oppholdet i sumpen blir alt annet enn fryd og gammen for Lee og Bob når fengselsjentene tar styringen...

Vi får se kvinner rømme fra et fengsellignende sted. Når de rømmer har de en bil de rømmer i og de blir til og med skutt etter med maskingevær. Det vil si at vi hverken ser skyttere, gevær eller skudd, men hører at det skytes. Jeg mistenker at dette er et vilt element for å late som om filmen har mer action enn det som er tilfelle. Ikke synes jeg denne scenen var særlig spennende heller. Det fordi vi bare hører lyder som skal forfølge kvinnene som skudd, sirener og biler som forfølger dem.

Filmen er skutt i farger, men den utgivelsen jeg så var ikke stort å skryte over med ganske blasse farger og samt kornete og dårlig bilde. Rundt 20 minutter inn i filmen ankommer jentene sumpen og møter den unge mannen vi så i begynnelsen. Han tar dem med på en båttur inn i sumpen. Der er en rekke scener klippet inn i filmen som en stor alligator, store fuglesvermer og annet eksotisk som filmskaperen ikke klarte å finne der de egentlig filmet.

Mitt første møte med regissør Roger Corman var gjennom filmen Creature from the Haunted Sea, som var en trashfilm uten like. Siden har jeg også sett The Terror som jeg faktisk likte ganske greit. Men selv om Corman har noen få filmer av slaget som er verdt å se, så er nok det meste av det han har laget ikke forenelig med ordet kvalitet. Du kan med andre ord si at han for det meste har rent møl i posen.

Handlingen er veldig enkel og filmen har nesten null historie, bare ting som skjer etter hverandre. Jentene kjemper om mannens gunst. Handlingen i sumpen er ikke noe særlig spennende. Det blir bare en masse intriger og selvsagt tar fengselsjentene kontroll. Det blir også en masse 'chick fights'. Filmen har en rekke rare ting med seg som virker veldig billig i handlingen i at jentene enkelt kunne hoppe ut vinduet av fengselet og komme seg unna i en bil uten å bli skutt eller jaget noe særlig.

Dette er en film med svært lav kvalitet over seg. Etter dette har jeg lite tiltro til filmskaper Roger Corman. Filmen er nemlig helt blottet for spenning og det til tross for at filmskaperen forsøker seg med en rekke billige triks som aldri lurer meg helt. Klippet med slangen på slutten er et av mange lavmålscener i filmen. Det blir litt for åpenbart at klippene ikke hører til filmen da de har forskjellig lysmengde og tone i bildet. Jeg trenger ikke en gang å kommentere hvorfor dette blir laveste score.

- The Masque of the Red Death - Stemningsfullt maskeradeball med djevelen til stede
- The Terror - Eldre stemningsfull spøkelseshorror
- Creature from the Haunted Sea - Den latterlige skapningen fra havet