Anmeldelse av Wild Tales (Relatos salvajes), argentinsk film fra 2014

Komedie, Drama, Thriller Spilletid: 122 minutter Aldersgrense: 11 år

Mesterlig om morsomme og vridde historier

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 13.11.2017]

Dette er en herlig mørk film om kjærlighet, bedrag og tragedie, servert med komiske undertoner. Filmen omhandler alt fra hvordan fortiden innhenter oss alle. Filmen spiller mye på urett eller hevn som blir begått mot rollefigurene. Vi får se at ting kan gå helt over styr og utløses av de mest bagatellmessige hverdagsdetaljer. Og når ting først går galt mister rollefigurene raskt kontrollen...

Jeg visste ikke helt hva jeg gikk til når jeg satte meg ned med denne filmen. Hadde fått den anbefalt av min bror, så noe visste jeg om filmen på forhånd, men såpass lite at filmen tok meg litt på sengen. Filmen starter på et fly der alle som er på flyet etterhvert finner ut at de har en felles bekjent. Det hele blir ganske så morsomt, men også mørkt når de finner ut hvorfor de er der, synes ikke alle at det er like gøy...

Filmen er skrudd sammen av en del kortfilmer med en rød tråd i form av tema, stemning og sort humor. Det er derfor snakk om en antologifilm. Slike filmer har jeg blandede erfaringer med, men denne leverer virkelig varene og fremstår som veldig helhetlig til tross for at ingen rollefigurer er med i flere av kortfilmene. Det er en kunst å skape slike filmer som dette og regissør Damián Szifrón har virkelig skutt gullfuglen med denne filmen. Det skal også legges ttil at den gamle ringreven Pedro Almodovar står oppført som produsent på filmen.

Kortfilmene som vises begynner med noen korte filmer og jo lenger ut i filmen du kommer, jo lengre blir kortfilmene. Her får du en rekke tragikomisk historier med stort mørke. Filmen er gjennomført i dramasjanger med så rar og tragisk handling at den blir veldig morsom. Digger den fandenivoldske og sorte humoren gjennomsyrer filmen. Skuespillet i filmen er utrolig solid hele veien. Det gjør at denne filmen får et ypperlig utgangspunkt til å levere i historie etter historie.

Og som tittelen antyder så blir historiene ganske ville og svært underholdende. Her får du en rekke ubetalelige historier om alt fra hvordan en mann som tar et oppgjør med parkeringsetaten til det mest tragiske bryllupet ever. Personlig likte jeg best basketaket og krangelen mellom to bilister som oppstår i det den ene skal kjøre forbi og eskalerer noe voldsomt. Vi får også oppleve en som får en spesiell kunde på restauranten og en rik familie som forsøker å kjøpe seg ut av en stygg bilulykke.

Dette er en av de beste antalogifilmene jeg har sett. Filmen skiller seg kraftig ut i mengden og mesterlig gjennomført. Om du liker sort humor, er dette en kjempefilm du ikke kan la gå fra deg. Filmen er også genialt sydd sammen med utsøkt fotoarbeide og solid regi. Alt starter svært lovende og fortsetter med et fantastisk driv. Elsker hvordan filmens tittel gjenspeiler seg i de mange fortellingene og gjør dem både absurde og ville, i tillegg til at de henspeiler på samfunnsmessige pek og enkeltmessige sannheter du kan kjenne deg igjen i. Det er denne vridde stilen som gjør dette ekstra morsomt og originalt.

Omtalespalte: Utenfor Hollywood

Les flere spalteomtaler: Utenfor Hollywood