Anmeldelse av Underworld: Rise of the Lycans, amerikansk film fra 2009

Action, Fantasi, Grøsser, Thriller Spilletid: 92 minutter

Kjedelig og ensformig tidtrøyte!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 08.03.2009]

To tiår er passert siden skapelsen av de nye vampyr- og varulvrasene. Krigen hadde begynt. Viktor forsterket hæren sin med å skape en legion med vampyrer for å beskytte dem mot den oppblomstrende varulvklanen. Varulvene skapte en smittsom eviglevende pest av skapninger som når de ble bitt ikke kunne ta menneskelig form igjen, inntil Lucian ble født. Viktors tenker å drepe Lucian, men sparer ham i siste sekund.

Over årene vokste Lucian og ble til slutt en ung mann. Han hadde mer styrke og fokus enn noen før ham hadde hatt i hans rase. Lucian vil alltid bli den første av hans slag som de kaller en Lykantrop. Viktor ville bruke Lucians smittsomme blod til hans egen fordel. Han ville bare utnytte Lucians tørst for å tvinge ham til å fø på mennesker som var Viktors slaver. Man Viktor lykkes ikke i sitt eksperiment og i stedet skapte han en ny rase av eviglevende kalt Lykantroper.

De var varulver men også mennesker. Ulik de reine varulvene kunne denne nye rasen temmes. Lykantroper ble brukt som underdanige vakter for Viktor i dagslyset der Vampyrene var mest sårbar for angrep for de reine varulvene. Varulvene begynner å bli mer og mer plagsomme og en dristig plan legges om å ha Lykantroper til å vokte utenfor vampyrborgen med Lucian som deres leder. Lucian på sin side har et hemmelig elskerforhold til Viktors datter Sonja. Mye står på spill når vi får forhistorien til Lykantropenes store opprør...

Man blir også her kastet rett inn i handlingen, og det er litt vanskelig å følge med i begynnelsen før man finner ut av helt hva som egentlig foregår. Om man skal ha full kontroll over alt her så bør de andre filmene sitte friskt i minnet. Som de foregående filmene begynner også denne omgangen med en del historie, men når man har sett de andre filmene, vet man jo litt hva som skal skje her, så det blir igrunnen ikke så spennende å bare få kontroll på detaljene rundt skapelsen av Lykantropene.

Det er dog et greit å ta tak i Lykantropenes opprinnelse på film, men jeg hadde mer sett frem til at man hadde valgt å lage en oppfølger mer enn en prequel. De andre filmene har jo fortalt litt forhistorie samtidig som man får frem det som skjer i ‘vår tid’. Her er det bare fortid og det føles ikke fult så spennende, da ting blir litt mer gitt da. Dette med at man beveget seg litt i vår tid men nøstet opp i fortiden følte jeg igrunnen var Underworlds største styrke som filmer og når man mister dette litt her så er ikke det fult så moro.

Her har man forsøkt å smi en prequel over samme lesten som den første filmen. Jeg tenker på det dødelige mørket som ligger over den første filmen og også denne. I forrige film ble dette litt borte og man forsøkte seg på litt mer lysere action innenfor universet uten at det var englehvit av den grunn. I denne filmen begynner man litt å gå tom for inngangsporter. Man har også byttet regissør, noe som også merkes. Denne gangen er det Patrick Tatopoulos som har tatt over regissørstolen. Dette er hans debutfilm og det er en helt grei film i så måte, men ikke noe man virkelig biter seg merke i.

Fra før har Tatopoulos vært med på å lage karakterdesignet til spesialeffekter for de første Underworldfilmene og samt 'Independence day', 'Spawn', 'Godzilla' og 'Pitch Black'. Han har vært med på reisen med de første filmene og det gjør at han er ok rustet til å ta over roret fra Len Wiseman. Det er jo masse spesialeffekter i denne filmen og det kan jo Tatopoulos en hel del masse om, og særlig hvordan han skal presentere dem på film. Man blir også litt blendet av alle spesialeffektene i filmen. Alt blir overlesset med scener med dataanimert grafikk som viser varulvene i voldelig aksjon. Det er kanskje vanskelig i en slik film å lage gode slike kampscener som virkelig engasjerer når alt bare hviler på effektene.

Jeg kan like gjerne si det med en gang dette er ikke er noen Ringenes Herre eller noe i nærheten av å levere spesialeffekter på det planet. Filmen makter heller ikke å fortelle historien på en måte som man bryr seg nok om det som skjer her. For min del er dette den kjedeligste filmen i Underworld-serien til nå. Den er et godt hakk under den første filmen og ikke fult så moro som den andre filmen ved andre gjennomsyn, men dette har da noe som sikkert blodfansen til disse filmene vil sette greit pris på.

Det kan bli litt ensformig å bare se ørten fangescener der Lykantropene skal underkues som dyr hele veien. Man trenger jo ikke være rakettforsker for å skjønne at dette kommer til å gå galt i lengden og at de kommer til å komme seg løs. Det tar også litt for lang tid i filmen før dette skjer. Man dveler og trekker dette litt mye ut. Man forsøker imidlertid å servere oss action i mellomtiden, men det blir bare et litt småkjedelig tidtrøyte å måtte se seg gjennom en hel del mørke actionsekvenser som pøses mot deg på løpende bånd.

Og når heller ikke triumfkortet rundt det å skulle kunne komme med så mye ny historie uteblir, blir det ikke så mye annet å se denne filmen for annet enn å oppleve varulver og vampyrer krige mot hverandre på en nitrist sadistisk måte. Man makter heller aldri å dra nytten av tematikken og underdanigheten til å skape noe i nærheten av gripende underholdning slik at man virkelig kunne heiet på underdogen her. Dette blir aldri i nærheten av å bli noen Frankenstein, der man lider med monsteret. Ikke blir denne forhistorien rundt Viktors store svik fult så underholdende som jeg hadde ventet heller.

De eneste lyspunktene her er at Bill Nighy gjør en grei rolle som den iskalde vampyrkongen Viktor. De andre er at karakterene er også greit gjennomført, man får en viss sympati med Michael Sheen i rollen som Lucian, men jeg føler ikke man har fått nok ut av disse dyktige skuespillerne. Det holder ikke like godt å bare skulle servere oss vampyrer og varulver. Det er heller ikke nok at varulvene ser ok tøffe nok ut og animasjonen er greit gjennomført. Du må nok ha en utpreget fascinasjon for vampyrer og varulver for å skulle få noe nær akseptabel underholdning ut av denne filmen.

Om du er av den rette blodtørstige typen, da vil nok også de foregående filmene være mer å foretrekke for deg. Det blir liksom ikke noe vits å begynne rett på denne da den henger så sterkt sammen med resten av filmene i serien. Om man har sett de andre filmene er dette på et vis helt ok severdig, men det blir aldri bedre enn ca midt på treet filmatisk sett. Filmen begynner som mørk tom kjedelig action og tar seg noe opp underveis, men man redder maksimalt bare stumpene. Dette føltes som litt for tafatt og blir bare dårligere og dårligere for hvert gjennomsyn av filmen. Jeg tror nok ikke at jeg kommer til å gi denne filmen flere sjanser nå.

- Underworld: Blood Wars - Underworld-film på sporet av opprinnelsen
- Underworld: Awakening - Ustø og kjedelig Underworld-oppfølger!
- Underworld - Evolution - Deprimerende monsterkamp med medfølgende fiktiv historietime
- Underworld - Actionfylt kjølig oppgjør mellom vampyrer og varulver

Lakeshore Entertainment, Screen Gems, Sketch Films, Intelligent Creatures, UW3 Film Productions