Anmeldelse av Evas øye, norsk film fra 1999

Kriminal, Drama, Thriller Spilletid: 102 minutter Aldersgrense: 15 år

Menneskelig kriminalfilm

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 06.11.2017]

Filmen begynner med at moren, Eva, maler imens datteren, Jenny, bare vil leke med mor. På veien til en hamburgerrestaurant finner Eva og datteren en død mann i vannet. Eva løper bort til nærmeste telefon, men i stede for å ringe politiet og varsle, ringer hun sin gamle syke far og snakker med ham istedet om vær og vind. Dette er opptakten til masser av problemer som Eva møter. Førstebetjent Konrad Sejer blir satt på drapssaken med den døde mannen i vannet. Og byen er også rammet av et annet brutalt mord. Tilsynelatende er det ingen sammenheng, slår Sejer fast. Men hvorfor er den lett nervøse Eva Magnus så tilfeldig knyttet til dem begge?

Vi skjønner raskt at det er noe som ikke stemmer i filmen. Eva ser fra første stund ut som hun skjuler noe. Datteren forteller at de aldri hadde råd til å gå å spise hamburger før. Vi skjønner at noe har skjedd, men ikke helt hva. Liker hvordan filmen gradvis gir deg mer og mer informasjon. Vi knyttes raskt til Eva i begynnelsen av filmen og blir hele veien med på reisen hennes fra en idealistisk kunstner og nøktern alenemor med dårlig råd og inn i det ukjente.

I hovedrollen finner vi Andrine Sæther som gjør en solid rolle som Eva. Det er en rolle hun får mye å spille på som den gåtefulle Eva. Liker også veldig godt den andre hovedpersonen, Konrad Seier. Bjørn Sundquist innehar den rollen og han spiller veldig solid som alltid. Hans rollefigur tar seg god tid til de rundt ham. Han bryr seg virkelig og det gjør han til en veldig sympatisk og menneskelig etterforsker. Møtet og kjemien mellom Sundquist og Sæther er noe som sitter i filmen. Ellers har også Gisken Armand en viktig rolle i filmen som hun sprudler i. Ellers medvirker storheter som Sverre Anker Ousdal, Dennis Storhøi, Anne Marit Jacobsen og Sven Nordin i mindre roller.

Evas øye er en norsk film basert på en kriminalroman av Karin Fossum med samme tittel. Dette er Berit Nesheims første film etter den Oscar-nominerte "Søndagsengler". Filmen har et meget behagelig tempo. Nesheim har laget en veldig spesiell etterforskerfilm i sterk kontrast til eksempelvis Varg Veum-filmene som er litt mer kjølige. Også etterforskeren er en stor forskjell fra den barske og slitne Varg Veum. Konrad Seier er heller en som bryr seg. Han er empatisk, forståelsesfull og tar seg god tid til sine mistenkte og vitner. Det er heller ikke noe særlig action i Evas Øye i sammenligning med Varg Veum på film, men likevel blir Evas Øye bra spennende til tider og en film jeg liker å følge.

Filmen er meget dramapreget og tidvis veldig godt skrudd sammen. Det hele virker veldig troverdig og vi får en hverdagsfortelling med et kriminalmysterium som tenker mer på hvorfor ting skjer istedet for hvem som er morderen. Det er et meget kreativt utgangspunkt for filmen og gjør dette til en spesiell affære. Men selv om jeg bevisst har forsøkt å ikke avsløre den spennende handlingen så er det en skikkelig nerve i filmen til tider, uten at jeg skal avsløre hva det gjelder.

Måten historien fortelles på i filmen er litt fiffig. Det begynner med at vi ikke vet noe. Deretter får vi flere og flere anelser om hva som foregår før filmen begynner å fortelle oss på vekslende måter hva som virkelig har foregått. Liker den intrikate kriminalsakhistorien med passe kule tvister. Vi får mange litt småmerkelige scener. Blant annet der hovedpersonen Eva møter på en barndomsvenninne. Der snurrer kameraet rundt dem i hele scenen som varer en del tid. På den annen side markerer scenen noe viktig for filmens handling, og da er det greit at den skiller seg litt ut. Liker også musikken som føles svært vellykket utviklet av Geir Bøhren og Bent Åserud. De tilfører mye stemning i filmen.

Dette er en kriminalfilm som skiller seg ut. Den har en litt lysere stemning enn det de fleste andre filmer i samme segment, men også bra spennende til tider. Berit Nesheim har laget en menneskelig kriminalfilm og det skal hun ha mye skryt fra. Men selv om filmen skiller seg bra ut i mengden, blir den aldri helt den store filmopplevelsen som jeg hadde håpet på. Filmen er dog verdt å få med seg og gjør veldig mye riktig, men jeg føler ikke vi kommer nok under huden på rollefigurene. Dette er kanskje meningen, men i mine øyne mangler det noe for at dette virkelig skal glimre. Men alt i alt en bra film med en solid norsk regissør som har mye minneverdig norsk film på samvittigheten.

- Søndagsengler - Solid norsk barne- og ungdomsfilm!
- Høyere Enn Himmelen - Fornøylig om vennskap og kjærlighet
- Frida - med hjertet i hånden - Fin film om den problemfylte kjærligheten sett fra en ung pikes øyne

Omtalespalte: Norsk film

Les flere spalteomtaler: Norsk film