Anmeldelse av Vikingane - Sesong 2, norsk tv-serie fra 2017

Drama, Komedie, Historie Spilletid: 29 minutter Aldersgrense: 12 år

Vikingane - Sesong 2

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 03.11.2017]

Sesongen sparkes igang på en artig måte med snakk om mat i ‘arbeidstiden’. Det er mange meninger om mat under plyndringen. Frøya mener: ‘Det er ikke så gøy å ‘skjende’ og voldta på full mage’. Med andre ord koser de fleste vikingene seg på tokt. Men ikke alle koser seg like mye under toktene. Det er nemlig noen som opplever posttraumatisk stress, men det er ikke like lett å ta dette opp med sjefen i etterhånd. Imens er Orm og Rufus på flukt, men veien tilbake til der de kom fra viser seg å være kortere enn de hadde sett for seg. Med det venter nok et renkespill av dimensjoner. Dette viser med andre ord mye av det du har i vente i denne andre sesongen.

Skuespillerne gjør også sitt til at dette blir komisk minneverdig. I front for det meste av handlingen finner vi Silje Torp og Nils Jørgen Kaalstad som henholdsvis Frøya og Arvid. De viser at de har stor sjarme og komisk timing i sine roller. Frøya viser også denne gangen at hun er en ganske ‘bad ass’-vikingdame. Også denne gangen blir Kåre Conradi og Trond Fausa sentrale i handlingen som Orm og Rufus. Fausa er kostelig som den irriterende og herlig tragikomiske Rufus. Han har som vanlig veldig høye tanker om seg selv og mener at han har en så stor personlighet at han vil fylle hele rommet når han er i Roma. Orm drømmer om å leve ut sin homofile legning, men synes det er vanskelig å finne en som er lysten på å dele den legningen med ham. Videre blir også den nå funksjonshemmede Jarl Varg i Jon Øigardens skikkelse også en mann å regne med i denne oppfølgeren.

Første sesong av Vikingane, eller Norsemen som den heter på Netflix, var for meg en stor positiv overraskelse. Jeg storkoste meg med første sesong og gledet meg stort til oppfølgersesongen. Om du er en som har en forkjærlighet for komedie er Vikingane en skatt du bør oppleve. Det er en serie som virkelig spøker med den norske kulturarven på en kullsort og artig måte.

Serien er noe du enten elsker eller hater, alt ettersom om du klikker med humoren eller ikke. Jeg ler høyt av den tørrvittige humoren og de tilskrudde, artige og dumme rollefigurene. Humoren er vikingsatire som spøker med alt som vikingtiden har å by på. Liker hvordan humoren spiller på ulikheter fra vikingtiden og vår egen tid. Det er morsomt når de som har makt oppfører seg så ‘cocky’ mot sine undersåtter. Det er et klassesamfunn og helt på bunnen er trellene som virkelig får gjennomgå. Vi får til og med se at noen treller hever seg over de andre, uten at jeg helt skal avsløre hvem.

Første sesong var en friskt pust inn i norsk humor på TV. Likte veldig godt denne andre sesongen som viderefører humoren fra første sesong på en flott måte. Dette er en oppvisning i tørrvittighet. Serien ser også veldig bra ut visuelt sett. Både kostymer og lokasjoner er skikkelig gjennomførte. Alt virker veldig tidsriktig. Manuset er meget bra gjennomført av Jonas Torgersen og Jon Iver Helgaker. De viser at serien har mer å fare med også i andre sesong av dette supermorsomme og samtidig brutale vikinguniverset.

Jeg likte scenariene og spøkene litt bedre i første omgang, men denne andre sesongen er kanskje enda litt skarpere og morsommere i dialogen. Jeg ruller derfor en forsiktig femmer på terningen for nok en gjennomarbeidet humorserie med lett og kul handling med veldig komiske undertoner. Rollefigurene er veldig gjennomførte og er overraskende morsomme og kule å følge. Jeg knyttes ganske bra til dem, og da må serieskaperne sies å lykkes ganske godt, og når latteren lures frem er dette noe som fungerer helt etter intensjonen.

- Sesong 2 av Vikingane har premiere fredag 3. november på NRK1.
  Hele serien legges ut på NRKs nett-TV samme dag som premieren.

20.10.2016 sier TacoTubz: Kommentar på Pål Frostad sin omtale 'Vikingane - Sesong 1 - Sykt, komisk og underholdende': Må være lov å si at dette er noe av det bedre NRK har produsert av humor på lenge. Glitrende karakterer, bra dialoger, god historie. Sett alle 6 episodene 2 ganger, håper på sesong 2.

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.

Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

Anmeldelser i media av S01