Anmeldelse av Midnattssol - Sesong 1, svensk tv-serie fra 2016

Kriminal, Drama, Mysterie, Thriller Spilletid: 55 minutter

Midnight Sun - Sesong 1: Mørkt i midnattssolens rike

[Skrevet av: Geir Karlsen, Dato: 28.10.2017]

Den franske politikvinnen Kahina Zadi blir sendt til den svenske byen Kiruna for å etteforske mordet på franskmannen Pierre Carnot. Sammen med Rutger Burlin begynner hun etterforskningen som vil vise seg å være mye større enn en enkel mordgåte.

Midnattssol, eller Midnight Sun, er en svensk-fransk krimserie produsert av Sveriges Television i 2016. Serien beskriver en komplisert mordgåte i et giftig miljø skapt av konflikter mellom svensker, samer, kvener, gruvedrift og den reelle flyttingen av byen Kiruna.

Serien drar deg umiddelbart inn i handlingen med det brutale mordet på nevnte Carnot. Rutger Burlin er første etterforsker på åstedet, men får snart beskjed om at den franske politikvinnen Kahina Zadi er på vei nordover.

Midnattssol er skapt av Måns Mårlind og Björn Stein, både med et sylskarpt manus og regi som vekker følelser av både sympati og avsky samtidig. I tillegg holdes man på kanten av sofaen, gjettende på utviklingen av den stadig voksende saken og hvem den skyldige kan være. Serien har vist seg å være fryktelig vanskelig å legge fra seg, og er et meget godt eksempel på “binge watching”.

I tillegg til både godt manus og god regi, kan serien vise til en meget god rolleliste. Den meste kjente er kanskje Peter Stormare (Burlin), men også Leila Bekti (Zadi), Gustaf Hammarsten (Harnesk), Albin Grenholm (Kimmo) og Jakob Hultcrantz Hansson (Thorndahl) med mange flere utgjør en komplett liste med gode skuespillere som gjør denne serien til en ren fornøyelse å se på. Med Beck, Wallander og Falk friskt i minnet, er Midnattssol en ny påminnelse over hvor flinke svenskene er å lage krim.

Det er for øvrig ikke overveldende med effekter i serien, men det som benyttes er stilsikkert og bidrar definitivt til å skape en uhyggelig stemning mens midnattssolen regjerer over Nord-Sveriges landskap.

Jeg triller en solid femmer for denne serien, at det ikke blir en sekser bunner bare ut i min egen personlige smak, verken mer eller mindre. Jeg føler den treffer nær sagt samtlige bokser i mitt hode over hva som må til for å lage en god krimhistorie, og ikke minst god TV. Jeg mistenker at serien tidligere har blitt vist på Sveriges Television (SVT), men for øyeblikket så finner man Midnattssol tilgjengelig på Netflix.

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.

Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

Anmeldelser i media av S01