Anmeldelse av Mendel, norsk film fra 1997

Drama Spilletid: 95 minutter Aldersgrense: 11 år

Muntermelankolsk Holocaust-drama

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 25.10.2017]

Den ni år gamle gutten kommer til Norge tidlig på 1950-tallet sammen med sin mor, far, den eldre broren David og en gjeng andre jødiske flyktninger. De kommer til et Norge som er hardt preget av en okkupasjon mellom 1940 og 1945 av den store stygge fienden, Nazi-Tyskland. Når det norske folket skjønner at de er tyskere, blir de derfor sett på med store argusøyne og hat. Det er dog noe mer formildende når de etterpå forteller at de er jøder. De voksne jødene har mange forferdelige opplevelser fra alt de gikk igjennom som følge av Hitlers forsøk på å utrydde alle jøder. Det gjør at de tyske jødene får en vanskelig første tid i Norge...

Filmen begynner med en utrolig pen og estetisk scenene med røttene av et tre. Vi befinner oss i Bayern i 1954. En hvit folkevogn boble kommer kjørende på veien forbi et Jesus-kors. Filmen handler om hvordan jødiske flyktningenes møte med hverdagen og folket i Norge. Alt er skildret gjennom den 9-årige gutten Mendel. Krigen er slutt og gutten Mendel og hans familie kan ikke bli i Tyskland, på grunn av alt det vonde som Hitler-Tyskland gjorde mot jødene. Men Mendel hadde ingen vonde minner fra Tyskland og da han spurte hva tyskerne hadde gjort mot dem, fikk han aldri noe svar, men alle de andre skjønte det. Det gjør at Mendels familie drar til Norge.

Gjennom filmen får vi se Mendel prøve å forstå hemmeligheten som de voksne ikke forteller om. Det gjør at Mendel ikke skjønner noenting av hvorfor de voksne ofte er så triste. Det blir bråk når de kristne forsøker å omvende jødene. Filmen er meget lystig og morsom til tross for at den handler om noe så trist og forferdelig som jøder med traumer fra Jødeutryddelsen. Det er en genistrek med den lystige og melankolske musikken til Geir Bøhren og Bent Åserud, som er med å skape en unik stemning i filmen.

Jeg har sett Mendel en gang før, men da synes jeg den var grei, men i dette gjensynet likte jeg virkelig filmen, og satt pris på all humoren som filmen er krydret med. Elsker slike kulturkrasjfilmer som tør å spøke med religiøse og vonde ting på en god måte. Dialogen er meget kult sydd sammen. Som da Mendel feirer jul i Norge og ikke skjønner hvorfor det ble så mye bråk av Jesus og Julenissen. De virket grei begge to. Men det var vel som tyskerne, at man kan aldri vite hva de har gjort før.

Filmen er regissert av Alexander Røsler. Dette er mitt første møte med Røsler som regissør og dette er en god norsk film. Røsler har laget en personlig skildring og han kom selv til Norge som flyktning da han var fire år gammel. Alt vandrer raskt mellom trist og muntert og alt er visuelt veldig slående i scenografien og fotoarbeide. Filmen beskriver drømmer, virkelighet og fortid på en estetisk og solid måte. ‘Mendel’ begynner svært solid, men så går filmen litt mer tom mot midten og utover. Likevel klarer filmen å fullføre med stil. Skuespillet er også solid i filmen med unge og sjarmfulle Thomas Jüngling Sørensen i hovedrollen. Ellers har også Bjørn Sundquist en liten, men likevel svært episk birolle i filmen som ‘Vottemannen’.

Dette er en fengende, morsom og sterk film. Filmen har et meget bra manus og en veldig solid helhet i det hele. Synes konseptet i filmen er svært originalt og dette skiller seg ut som en Holocaust-film. ‘Mendel’ er en veldig overbevisende film som bevisstgjør oss på en herlig måte om hvilke utfordringer flyktninger kan møte av problemer i møte med et nytt land. I mine øyne er dette en ganske underholdende og glemt film i norsk målestokk. Derfor ruller jeg en sterk firer på terningen for en fin og svært severdig film.

Omtalespalte: Norsk film

Les flere spalteomtaler: Norsk film

Norsk Film A/S, Zentropa Entertainments, Northern Lights A/S, Lichtblick Film- und Fernsehproduktion