Anmeldelse av Det kunne vært deg, norsk film fra 1952

Komedie, Drama Spilletid: 94 minutter Aldersgrense: Alle år

Kjærlighet er ikke lett...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 22.10.2017]

Det hele begynner i en bil som kjører et brudepar hjem til leiligheten deres. Det er bare 8 timer siden de giftet seg og de er begge overlykkelig. De to er kona Maisen (Inger Marie Andersen) og ektemannen og arkitekten Harald ‘Pompen’ Brekke (Henki Kolstad). På vei opp i leiligheten finner Pompen ut at han har mistet nøkkelen. Løsningen blir å ringe på hos naboen og ungkaren Cornelius (Ebbe Rode). Det fører til et nytt vennskap mellom de nygifte og Cornelius. Cornelius er skipsreder og er en ungkar med ny dame hver kveld. Men nå har Cornelius falt for vakre Ingrid (Wenche Foss), men da han ved en feil fornærmer henne, reiser hun fra Cornelius. Og når Maisen og Pompens ekteskap begynner å halte, arrangerer Cornelius et cruise for Maisen slik at paret kan få tenkt gjennom tingene på hver sin kant. Dette er begynnelsen på et kjærlighetsdrama med komiske undertoner...

Regissør Kåre Bergstrøm har laget mye minneverdig norsk film som klassikeren ‘De dødes tjern’, ‘Blodveien’ og ‘Andrine og Kjell’. Denne filmen er mer enn bare et filmet teaterstykke. Du får en rekke kule scener, klipp og forseggjort filmpresentasjon. Med andre ord er dette igjen en bra film av regissør Bergstrøm. Filmen åpner med tradisjonell, koselig, smålystig og klassisk norsk thememusikk fra 1950-tallet. Alt er basert på Karl-Ludvig Bugges skuespill med samme tittel som filmen, som Bugge delv bearbeidet til et manus.

Jeg hadde ikke hørt om denne filmen på forhånd, men den kom som en stor overraskelse på meg. Trodde jeg hadde sett de fleste norske komedier med kjente skuespillere, men denne filmen hadde jeg oversett. Men filmen er ikke en rein komedie. Liker de små humordetaljene som at når vi får se den danske ungkaren som ser ut som han sitter i sin leilighet og spiller piano, men da det ringer på reiser han seg opp imens musikken fortsetter fra radioapparatet.

Noen av replikkene er innimellom litt i ‘Mot i brøstet’-land som da den vakre Maisen kjører i en mannlig bilist kommer de i snakk. Før de kjører videre sier hun: ‘Det var hyggelig å treffe deg’, og da svarer han ‘Det var hyggelig å bli truffet av deg også’. Men det er langt mellom slike tøysete replikker fordi filmen er ikke så komisk som du kanskje forventer på forhånd.

Tempoet i filmen er dog ikke så høyt. Med andre ord er dette langt i fra noen krampaktig komedie slik jeg hadde trodd på forhånd. Liker at filmen tar seg tid til å presentere rollefigurene og fortelle en historie. Det var også overraskende mye drama i denne filmen som bygger bra opp under rollefigurene og lager en fin atmosfære i filmen.

Filmen innehar en av norsk films største stjerner for sin tid. I hovedrollene treffer vi Inger Marie Andersen og Henki Kolstad. De har vært filmpar på film før, blant annet i klassikeren ‘Vi gifter oss’ fra 1951. I en av de andre store rollene finner vi divaen Wenche Foss. Hun spiller utrolig bra i denne filmen, og strutter av selvtillit og sjarme på lerretet. Foss viser virkelig hvilket stjerneskudd som bor i henne i filmen og leverer filmens udiskutable beste rolleprestasjon.

Alt i alt var dette en engasjerende film med god dramatisering med et solid manus av Karl-Ludvig Bugge. Det hele blir drevet frem av kjente og kjære skuespillere som levendegjør rollefigurene. Filmen viser hvordan forholdene var på 1950-tallet og filmen har også litt alvor i seg. Om du liker norsk film, er dette en film du godt kan forsøke deg på. Du bør dog ikke forvente deg for mye komedie, for dette er ikke fullt så typisk komedie/lystspill som jeg hadde trodd på forhånd. Det blir dog noe komikk, men det er lengre mellom poengene innimellom. Med andre ord ikke en typisk latterbrølfilm.

- Bjurra - Barna driver sin egen kommune
- Hans Nielsen Hauge - Interessant om helten som la seg ut med kirkens sterke menn for sin overbevisning
- De Dødes tjern - Svært vellaget og stemningsfullt hyttemysterium
- Blodveien - Sterk skildring av jugoslaviske fanger i tysk konsentrasjonsleir i Norge
- Andrine og Kjell - Litt undervurdert norsk kjærlighetsfilm

Omtalespalte: Norsk film