Anmeldelse av Leatherface, amerikansk film fra 2017

Grøsser, Thriller Spilletid: 90 minutter

Leatherface - Red Band Trailer 17.07.2017

For deg som liker brutal skrekkfilm

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 21.10.2017]

Vi befinner oss i Texas og får historien om den beryktede Sawyer-familiens yngste barn som blir dømt til forvaring på en lukket mentalinstitusjon, som straff for at sheriffens datter er blitt drept under mistenkelige omstendigheter i tilknytning til Sawyer-familiens gård. Ti år senere rømmer den snart 18-år gamle gutten fra institusjonen sammen med tre andre fanger og en snill pleier som blir tatt som gissel. Det skaper litt av en politijakt med den hevntørstige sheriffen i spissen. Det leder rømlingene ut på litt av en voldelig roadtrip med masse død overalt hvor rømlingene ferdes...

Filmen begynner bokstavelig talt som en familiefilm. Det vil si en film om en familie som mildt sagt ikke er som alle andre. Det er nemlig bursdagsbesøk for gutten Jed. Etter at kaken er kuttet opp skal spesialgjesten få det første stykket. Han er en påstått grisetyv som familien har kidnappet. Og det er der Jed kommer inn, han har nemlig fått en motorsag til bursdagen og nå vil mor at han skal teste den på spesialgjesten. Dette er ikke Jed helt klar for, men han starter sagen og så hjelper familien hans å dytte sagen inn i magen på den uheldige gjesten.

En stund etter får vi se Jed bli lurt av familien til å ta på seg et kuhode og lure med en ung kvinne inn i låven før de dreper henne der. Det blir et skjebnesvangert mord for Sawyer-familien. Fordi like etter kryr det av politifolk på gården. Alle vet at det er Sawyer-familien som er skyld i drapene, men de mangler beviser. Det gjør at Sherrifen i sender inn en bekymringsmelding for yngstebarnet i Sawyer-familien og da bærer Jed rett på institusjon.

Om noen lurte så er ‘Leatherface’ snakk om en forhistorie til ‘Motorsagmassakren’, eller ‘The Texas Chainsaw Massacre’ på originaltittelen, fra 1974. ‘Motorsagmassakren’ må vel sies å være en av de største skrekkfilmene i historien, og har til og med vært forbudt i Norge, til tross for at det filmen ikke viser så mye problematisk vold. Det er vel mer hva den ikke viser som var problemet for filmtilsynet den gangen. I ‘Motorsagmassakren’ er monsteret ‘Leatherface’. Han bruker motorsag og har en maske av menneskehud til å skjule fjeset. Dette gjør han til litt av en skummel type som også blir sett på som et stort skrekkikon noe utenom det vanlige.

Historien i filmen strekker seg over mange år som i Halloween, men hovedhandlingen følger omtrent ti år etter Jeds bursdagsselskap. Selve plottet er ikke særlig oppfinnsomt og er tidvis lignende til Halloween, med også om en gutt som ble satt i mentalinstitusjon i ung alder og som rømmer derfra i voksen alder og dreper mange på sin vei. Men det spesielle her er at det er en gjeng med mordere og en snill sykepleier som er ute på mordertokt. Vi får da mye slashermord fra rømlingene.

Det er en del tvister underveis. Det jeg likte best med filmen er presentasjonen av historien. Der blir det ikke avslørt hvem av gutta i rømlingene som er skal bli Leatherface, det fordi barna på institusjonen har fått andre navn. Det er en ganske fiffig detalj som gjør at filmskaperne leker litt med oss og du underveis tipper på hvem som ender opp på Sawyer-familiens syke gård. Fordi slutten på filmen slutter på skikkelig vis slik vi forventer av en slik forløper, med at tittelrollen blir skapt.

Om du er fan av Texas Chainsaw Masscre bør dette en obligatorisk film å se. Men om du trodde Motorsagmassakren var brutal, er den bare småtterier i forhold til hva du får presentert her. Dette er en skikkelig rå og brutal film. Vi får blant annet en ny versjon av den styggeste scenen fra American History X med fortauskanten og en fot som sparker inn hodet. Vi får også en av de ekleste sexscenene jeg har sett på film som en trekant mellom en ung 'bad ass' kvinne, en ung drittsekk-mann og en mann som har vært død lenge. Filmen har flere scener med drøy og ekkel vold, men viser dog ikke alt hele veien. Likevel vil jeg tro denne filmen vil tilfredsstille de mer hardcore skrekkfilmfansene, som filmen åpenbart er laget for. Dette er med andre ord ikke en film myntet på den vanlige mannen i gata.

Regien er ved det fransk regissørparet Alexandre Bustillo og Julien Maury. De står bak en rekke skrekkfilmer som ‘Inside’, ‘Livide’, ‘Among the Living’ og ‘ABCs of Death 2’. Bustillo og Maury har laget en langt bedre film enn jeg hadde forventet på forhånd for en film som ikke kommer på kino i Norge. Synes nemlig at filmen tar seg relativt bra ut og har bedre skuespill enn først fryktet. Med andre ord får regigjengen så absolutt godkjent på regien. Filmen kommer ikke med så mye nytt og er litt klisjetung, men det er det mange skrekkfilmer som også er. Likevel er dette grei skuring for fansen. Det skal også nevnes at Tobe Hooper, som er regissør for originalfilmen, er selv med som eksekutiv produsent for filmen.

Denne filmen er ikke noe for sarte sjeler. Filmen har heller ikke mye moral. Heldigvis overrasket filmen meg meg litt i positiv retning. Jeg hadde trodd dette skulle være en del dårligere. Litt kult at du får mulighet til å se filmen samtidig med at den kommer på kino i USA. ‘Leatherface’ er veldig mørk hele veien. Slutten er langt mer vellykket enn starten, der filmen skrangler litt mer. Filmen forklarer dog alt. Det kan sikkert ta bort for mye av mystikken, men passe harcore nok er den i alle fall. For deg som liker røffe skrekkfilmer er dette en film du kan bli underholdt av og er vel verdt å se. For alle dere andre som ikke er så fan av skrekkfilmer: Styr unna!

[ Filmen kan leies (streaming) eller kjøpes digitalt via blockbuster.no ]

- Texas Chainsaw 3D - Familien fra helvete!
- Motorsagmassakren 2 - Førstefilmen og oppfølgeren er som natt og dag!
- Motorsagmassakren - Still going strong!

- Among the Living - En nerve jeg ikke har sett i skrekkfilmer på lenge

Omtalespalte: Streaming