Anmeldelse av Neste stopp Chicago (Planes, Trains & Automobiles), amerikansk film fra 1987

Eventyr, Komedie, Drama Spilletid: 93 minutter Aldersgrense: 11 år

Det som skulle blitt en kort tur hjem blir et langt mareritt...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 18.10.2017]

Vi følger Neal Page (Steve Martin). Han er en suksessfull sjef i et reklamebyrå. Han har vært ute på et forretningsmøte og skal bare ta flyet hjem for helgen for å feire Thanksgiving sammen med familien sin. Men problemene tårner seg opp når flyet blir kansellert. Da må Page ty til andre transportmidler for å komme seg hjem. Men først må han få seg en nattesøvn og der møter han Del Griffith (John Candy), på selgeren av ringer til dusjforheng, som lover ham et rom for natten da alt annet i byen er opptatt. Page tenker at han er veldig heldig, men finner raskt ut at Griffith er en irriterende type som er den strake motpol av ham selv. Det vil si at Griffith driver Page nærmest til vanvidd. Etter natten forsøker Page at de skal dra hver til sitt, men uansett hva Page gjør så vil skjebnen at han skal møte på Griffith. Page lurer på om han noen gang vil komme hjem i livet?

Filmen er regissert av John Hughes. Det er mannen bak andre store komedier som ‘The Breakfast Club’ og ‘Skulk Med Stil’ som kom på samme tid på som denne filmen, altså rundt midten på 1980-tallet. John Candy er den ultimate irriterende fyren Del Griffith, og Steve Martin er perfekt til å la seg bli irritert som rollefiguren Neal Page. Filmen er ikke overtullete, og kjører en mer naturlig tone som kunne ha skjedd, om man vireklig ligger godviljen veldig til. Kanskje ikke alt sammen i rekkefølge, men hver episode isolert sett. Men jo mer man kommer inn i filmen, jo villere blir det. Dette er med andre ord turen du ikke vil oppleve selv.

Det virker som om John Candy improviserer frem en del moro i filmen mellom slagene. Ingen skal i alle fall si at han ikke har stor sjarme, og han er bra morsom på en god måte. Det er ofte ørsmå nyanser over hva som fungerer og hva som ikke gjør det. Denne filmen synes jeg er innenfor hele veien. Jeg kjøper historien og det som skjer, selv om ting er satt veldig på spissen. Men litt må du tåle om du skal se en komedie som skal underholde. Dette er jo mye mer troverdig enn eksempelvis Dum og dummeres historie som er enda mer skrudd til.

Filmen får meg til å le litt og samtidig liker jeg rollefigurene som blir kjent med hverandre på både godt og ondt gjennom filmen. Dette er med andre ord en skikkelig buddykomedie med to store hollywoodprofiler som kler hverandre. Liker også at filmen har et godt hjerte i bunn. Det gjør denne filmen til en komedie det er lett å like. Dette er en slik komedie av den sorten som nesten ikke lages lenger. I dag er alle komedier gjennomsyret med drøye poenger og alt for voldsomme ting.

Denne filmen klarer å skape en situasjonskomedie ut av enkle midler som en tur hjem til familien som tar uventede steg. Det gjør dette til en uønsket roadtrip for hovedpersonen, men til tross for at hovedpersonen nærmest hater den irriterende Del Griffith liker jeg moralen mot slutten av filmen. For meg ligger denne filmen å slurer mellom fire og fem på terningen hele veien. Om du liker komedier fra 1980-tallet er dette noe du må få me deg. Dette er nemlig en god komedie av det gode gamle slaget.

Terningkast 5-

- Uncle Buck - John Candy i storform som alles favorittonkel
- Skulk Med Stil - En skulker med stil
- Weird Science - For mye av det elleville...
- The Breakfast Club - Interessant situasjonsdrama for ungdom

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.

Les flere spalteomtaler: Komedie

• Reelfilm.com