Anmeldelse av Nybyggarna, svensk film fra 1972

Drama Spilletid: 157 minutter Aldersgrense: 11 år

Utvandrerne bygger gård i det frie landet

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 17.10.2017]

Alt begynner i Minnesota i Nord-Amerika i år 1850. Gårdeieren Karl Oskar Nilsson frakter alle sine eiendeler til stedet hans nye sted der familien skal slå seg ned. Det er et langt stykke å komme seg til gården, men det er et fint sted og god jord. Gården er ikke kommet så langt. Det står bare opp et lite tømmerhus, så Nilsson-familien må leve omtrent som husmenn imens gårdshuset blir bygget. De finner også ut at det er dyrt i Amerika, og en ku har de ikke råd til imens de bygger hus. De får heldigvis låne en ku over vinteren. Karl Oskar og Kristina skal også ha barn igjen. Vi følger de svenske nybyggerne gjennom mange år.

Livet i Amerika er mye hardere enn svenskene kunne forestille seg. Vi får se at Kristina lengter etter familien hjemme i Sverige. Heldigvis finner Ulrika og Kristina tonen og blir gode venner i det lovede landet. Vi følger også Robert og Arvid som prøver lykken som gullgravere. De lever et særdeles hardt liv og lever med senskader etter mange vonde opplevelser. Vi får også se at de kristne tror de er bedre enn de andre og skal bestemme over naboene fordi de mener de vet bedre. Det er akkurat det som gjorde at gruppen dro fra Sverige, og nå får de oppleve litt av det samme i USA når de får nye naboer. De treffer også på indianere som eide landet før den hvite mann kom.

Jeg elsket den første filmen i denne filmserien. Derfor gledet jeg meg stort til fortsettelsen. Ble litt knyttet til rollefigurene i første film og vil gjerne se hvordan det går med dem videre. Denne filmen fortsetter omtrent der den første slapp oss. Som tittelen antyder så handler denne filmen om å bygge seg opp. Dette begynner i Amerika med flott fotoarbeide med kule fargespill i naturen. Også resten av filmen er forseggjort fotografert og laget av regissør Jan Troell. I tillegg til fotoarbeidet er det igjen også skuespillerne som er med på å kjøre showet. Her får vi mer til Max von Sydow og Liv Ullman i fri utfoldelse på lerretet.

Det er en litt dyster andre omgang, men filmen er minst like mesterlig skrudd sammen som den første filmen. Synes Jan Troell har laget et solid kunstnerisk stykke filmhåndverk. Til tross for at filmen er mye mørkere enn den første, er dette en god filmfortelling som skaper en tidvis mer uggen stemning. Særlig er delen med gullgraverne ganske styggvakker og småskremmende fortalt. Det gjør at denne filmen koster mer og se og er ikke for de sarteste sjelene. Vi får også en del triste scener med desperate indianere.

I mine øyne er første omgang svært solid og vi får se en optimisme selv om folk også der dør underveis til det lovede landet. Vi får en mye mer komplisert film i andre omgang. I Oppfølgeren får vi se hvordan den harde realiteten er for de som forsøkte å prøve lykken i et nytt land. Det er ikke bare en dans på roser og livet ble aldri helt slik de ventet. Dette er med andre ord en solid filmfortelling som beskriver starten på Amerika, der staten tar fra Indianerne land og rettigheter og selger det ut til de som vil bosette seg i Amerika. Dette var i alle fall en film som engasjerte meg mye mer enn forgjengeren (som var mer koselig og optimistisk).

Alt i alt likte jeg andre film i denne 2-film-serien ganske godt. Elsket at filmen gav meg noe litt annet enn den første filmen, men henger likevel godt sammen med første omgang. Filmen er mer spennende enn den første. Det er også mer voldsomme og skjebnesvangre ting som skjer. Estetisk sett er også filmen meget vakker. Det gjør at jeg føler dette er en film som fortjener full pott. Dette skiller seg med andre ord bra ut i mengden og er en ypperlig svensk film av det sjeldne slaget. Om du liker dramafilmer er dette noe du må få med deg, men for all del husk å se ‘Utvandrarna’ først. Filmene er litt lange, men vell verdt å få med seg om du liker god film.

- Utvandrarna - Overfarten til det lovede landet, Amerika

- Närvarande - God dokumentar om en fotograf