Anmeldelse av Utvandrarna, svensk film fra 1971

Drama Spilletid: 151 minutter Aldersgrense: 11 år

Overfarten til det lovede landet, Amerika

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 17.10.2017]

Filmen starter med en liten oppramsing om bygden Ljuder i Småland: ‘Vi får en fortelling om noen mennesker fra Ljuder i Småland som utvandret til Nord-Amerika. I 1844 hadde Ljuder sogn 1925 innbyggere. På hundre år var befolkningen tredoblet. I tillegg til 254 jordeiende bønder og husmenn var 39 personer håndverkere, 92 leilendinger og 11 soldater. Videre var det 274 tjenestefolk, 23 på legd, 104 fattiglemmer, 60 vannskapte, 5 undermåls, 3 idioter, 3 horer og 2 tyver. Fire menn styrte sognet i kraft av sine åndelige og verdslige embeter: Prost Brusander, kronlensmann Lönnegren, godseieren og ridderen Paul Rudeborg, samt kirketjeneren og handelsmannen Per Persson’.

Det var som i alle andre sogn på den tiden. Hver og en skal være øvrigheten som veldet har underdanig, for ingen øvrighet er uten Gud. Den som setter seg imot øvrigheten, setter seg imot Guds skikkelse og vil få en dom over seg. Først følger vi livet i bygden Ljuder i Småland. Rundt halvveis begynner en knippe folk å dra avsted for å komme til Amerika. Det er Karl Oskar, hans kone Kristina og samt deres barn. Også Kristinas bror Daniel blir med på reisen, sammen med sin hustru. Noen andre slutter seg også til reisefølge av naboene og den lokale prostituerte. Daniel er en litt naiv naiv kristen som er veldig sta i troen. Han mener at Gud straffer når det oppstår sykdom, men får også se at ham selv ikke han slipper unna sjøsyken under overfarten til Amerika. Det oppstår noen småmorsomme situasjoner av Daniels urokkelige Gudstro og bokstavelige tolkning av skriften.

Dette er en historisk dramafilm fra 1971 basert på første del av til Vilhelm Mobergs Utvandrer-kvadrologi (1949-59). Filmen fremtoner seg som et solid drama. I begynnelsen er det ikke så mye dialog i filmen. Det er mer flotte skildringer av hva som skjer på plassen i form av arbeid og plikter som befolkningen må gjøre for at de skal ha noe å leve av. Seks minutter inn i filmen treffer vi på Liv Ullmann. Hun er en yndig ung dame som sitter på en huske i solskinnet med herlig fuglekvitter som sjarmfull bakgrunnslyd. Elsker hvordan rollefigurene blir presentert og hvordan vi lærer dem å kjenne gjennom filmen. Jeg fikk nesten litt miniserievibber til tider fordi filmen er så lang og det blir så mye fokus på karakterene.

Skuespillet er også bunnsolid. Her treffer du mange store navn i de bærende rollene. Max von Sydow og Liv Ullmann spiller i hovedrollen som ekteparet Karl Oskar og Kristina. Det gjør de med stor Bravur, uten å kjekke seg for mye. Elsker den menneskelige skildring som Sydow og Ullmann klarer å tilføre sine rollefigurer som får kjørt seg de også selv om de føler seg høyere på strå enn mange andre. Jeg har alltid likt Allan Edwall som alle kjenner fra de mange rollene i mange Astrid Lindgren-filmatiseringer i alt fra Emils far til Skalle-Per i ‘Ronja Røverdatter’. Han er en usedvanlig dyktig skuespiller og gjør også en solid innsats i denne filmen, som en predikant som tjener Herren og kommer i klammeri med presten fordi han deler Guds ord med andre i sitt eget hus. I mine øyne er karakterskuespilleren Edwall virkelig med å prege denne filmen også med fargeklatten, Daniel. Jeg kjøper virkelig hans rolletolkning som kommer som et friskt pust inn i filmen.

Jeg elsker å følge reisen til rollefigurene fra deres tilværelse i Sverige, over havet og inn i det lovede nye landet. Dette er omtrent som en eksotisk dykk tilbake i tid. Vi får en reise som begynner med idyll, men underveis blir det store prøvelser for reisefølge. De begynner å gå hverandre på nervene, trues av sykdom, død og splid. Det er ulike rollefigurer som sliter med å trives med hverandre. De beskylder hverandre for det ene og det andre. Det blir konflikter mellom den prostituerte og den finere fiffen, men predikanten mener de fremfor Gud alle er like. I Amerika er alt nytt for dem med dampdrevede tog, båter og andre nyvinninger som folk i Sverige aldri har opplevd. De får også se slaver og det blir store omveltninger.

Dette er en ypperlig dramafilm med solid fotoarbeide. Filmen er vakkert fortalt og naturen spiller absolutt med på notene. Jan Troell gjør en ypperlig innsats på regien og leverer en av sinne aller beste filmer. Troell viser med dette at han kan skape filmperler og denne filmen sammen med oppfølgeren er virkelig en del av den svenske kulturarven innenfor film. Troell skaper en nærmest perfekt personskildring som jeg tror på. Han klarer å stable på beina en god del scener der situasjoner og folk taler for seg selv. Det er mesterlig å håndtere slike scener der selv ord føles overflødige.

- Nybyggarna - Utvandrerne bygger gård i det frie landet

- Närvarande - God dokumentar om en fotograf