Anmeldelse av Pirates of the Caribbean 5: Salazar's Revenge (Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales), amerikansk film fra 2017

Action, Eventyr, Komedie, Fantasi Spilletid: 129 minutter

Pirates of the Caribbean 5: Salazar's Revenge - Trailer 02.03.2017

Stødig piratunderholdning fra Rønning og Sandberg

[Skrevet av: Stian Spørck Karlsen, Dato: 14.10.2017]

En gruppe avdøde sjømenn, ledet av Kaptein Salazar (Javier Bardem) er fast bestemt på å drepe hver eneste pirat ute på havet, og da særlig Jack Sparrow. Poseidons trident er Jacks eneste håp om å overleve, men for å finne den må han først smi en skjør allianse med Carina Smyth (Kaya Scodelario) og Henry (Brenton Thwaites).

Den femte pirates filmen i rekka er regissert av den norske duen Joachim Rønning og Espen Sandberg. De gjør slett ingen dårlig jobb med å videreføre sjørøver-eventyret. Du får som vanlig en kombinasjon mellom både action og komedie, som vanlig i Pirates of the Caribbean filmene. Men det er ikke bare fryd å gammen i denne nye filmen, for det blir noen feilskjær underveis. Det siktes bredt og ganske ungt, og spesielt underbuksehumoren er av den litt for enkle sorten. Men for hver dårlige vits, er det et par ekstra som stabiliserer skuta. Og det er nok sjarm i rollegalleriet og nok visuell iderikdom til at filmen aldri havarerer.

Kaptein Jack Sparrow befinner seg i et hvelv, der han akkurat har våknet fra rusen. Han har planer om å stjele penger, men det er andre pirater som er ute etter han. Hans kompanjong, Joshames Gibbs ( Kevin McNally) redder han ut av knipa. Dette er selve åpningscenen i filmen, som inneholder et viss snev av komikk.

Barbossa treffer best

Skuespillerprestasjonene synes jeg er veldig ujevne. Johnny Depp har fremdeles det morsomme preget som kler ham i hovedrollen som Jack Sparrow, men jeg får en anelse underveis om at han er gått lei rollen. Det er ikke samme flyt over rollen hans jo lenger ut i filmen du kommer. Det samme kan sies om hovedskurken som jakter på Jack, Armando Salazar (Javier Bardem).

Salazar blir direkte kjedelig å følge, ikke nødvendigvis fordi Bardem er en dårlig skuespiller, men effektteamet har ikke klart å gjøre denne skurken minneverdig nok. Den som virkelig har den samme karismaen og menneskeligheten er Jacks kapteinskollega Hector Barbossa (Geoffrey Rush). Rush henter frem hele sitt emosjonelle register og leverer en flott og finstemt prestasjon av en rollefigur som tidligere har blitt slitt ut som den snille skurken i denne serien.

Sandberg og Rønning har et lekent grep om den populære filmserien. De går for å underholde og fyrer av kanonsalve på kanonsalve med lettbente vitser og akrobatiske piratstunt. Filmen som har en spilletid på drøye 2 timer, og all honnør til dem for at regissørene klarer å holde intensiteten oppe hele veien.

Det er ikke utenkelig at disse to herremennene får mer å gjøre på fremtidige hollywood produksjoner. Jeg hadde store forventninger til den femte filmen i rekka. Den er kanskje ikke helt på høyde med de andre filmene i serien underholdningsmessig, men filmen har nok energi og lekenhet til at at jeg blir underholdt. Derfor gir jeg filmen en svak femmer.

- Pirates of the Caribbean 4: On Stranger Tides - Helt greit, om enn litt oppbrukt
- Pirates of the Caribbean - At World's End - Actionfylt pirateventyr på syretripp!
- Pirates of the Caribbean - Dead Man's Chest - Visuelt flott, men kanskje litt for lang
- Pirates of the Caribbean - The Curse Of The Black Pearl - Perfekt sjørøverunderholdning!

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- Transcendence - Uengasjerende forskningsdilemma
- The Lone Ranger - En utrolig flopp!
- Dark Shadows - Perfeksjonisten Burton!
- The Rum Diary - Uforutsigbar godbit
- The Tourist - Voksen og stilfull
- Public Enemies - Johnny Depp sterk som gangsterraner
- Sweeney Todd - Demonbarbereren fra Fleet Street - Depp som den dødelige barberen i en skrekkmusikal
- Charlie og sjokoladefabrikken - Rart og fortryllende sjokoladeeventyr
- Astronautens kone - Sjangermiks som kan ta deg hvor som helst
- Donnie Brasco - Solid undercover mafiaunderholdning
- Dead Man - Rare greier
- Hva er det med Gilbert Grape? - Herlig om en film å bli glad i
- Edward Saksehånd - Flott visuelt, annerledes og moderne eventyr
- Cry-Baby - Helskrudd 1950-tallsmusikal med Johnny Depp i front

- Amundsen - Stødig og solid om nasjonalhelten Amundsen.
- Kon-Tiki - Trygg, stødig og pen "Kon-Tiki"
- Max Manus - Vellykket Historisk Portrett
- Bandidas - Forglemmelig simpel westernaction