Anmeldelse av Mindhunter - Sesong 1, amerikansk tv-serie fra 2017

Kriminal, Drama, Thriller Spilletid: 60 minutter

Mindhunter - Sesong 1: "I know it's silly, but mom always liked when people looked up to her"

[Skrevet av: Geir Karlsen, Dato: 14.10.2017]

To FBI-agenter på 70-tallet utforsker hvorfor seriemordere dreper, og benytter seg av kunnskapen for å løse mordsaker.

Bare for å få det ut av veien med en gang - nei, denne serien har ingenting med filmen Mindhunters (2004) å gjøre. Selv om begge dreier seg om profilering av mordere, og filmen med LL Cool J og Val Kilmer er en godbit som jeg for øvrig anbefaler å se, så er denne TV-serien et enkeltstående prosjekt uten noen røde tråder fra andre filmer. Mindhunter er heller ingen actionspekket serie, så de som forventer seg noe lignende som Criminal Minds kan bli skuffet.

Jeg har en stor fascinasjon av seriemordere - hvorfor gjør de det, hva får dem til å gjøre det, hva foregår i hodet deres. Psykologien rundt slike mennesker helt enkelt. Derfor merket jeg at jeg fikk ganske store forventninger når jeg leste beskrivelsen av Mindhunter.

Det endte med at jeg så alle 10 episodene som perler på en snor i løpet av fredagskvelden.

Jeg finner rett og slett ingen feil med denne serien. Regien er fantastisk, og jeg ville ikke regnet med noe annet når blant annet selveste David Fincher har regissert nær halvparten av første sesongs 10 episoder. Fincher er en stor favoritt hos undertegnede.

Castingen er utmerket. Skuespillerne Jonathan Groff (Holden Ford), Holt McCallany (Bill Tench) og Anna Torv (Wendy) med flere spiller meget, meget bra. Samtidig fortjener casting-, sminke- og kostymefolka i denne serien en meget stor kred - agentene Ford og Tench skal intervjue Ed Kemper i fengselet. Skuespilleren som spiller Kemper, Cameron Britton, er kliss lik Kempers mugshot på Wikipedia. For meg er det et tegn på at de har gjort skikkelig research i forkant av produksjonen, og det er et stort pluss i margen.

Manusforfatterne, John Douglas og Joe Penhall, gjør en utmerket jobb. Det hjelper selvsagt en del når Douglas allerede er en rutinert FBI-agent, en psykologisk “profiler” og sjef for FBIs Investigative Support Unit som håndterer de mest grusomme og voldelige sakene. Jack Crawford i Nattsvermeren er også basert på John Douglas. I tillegg benytter han og Penhall virkelige navn og fakta i serien. Jeg nevnte Ed Kemper, men de snakker også med f.eks Jerry Brudos og Richard Speck. Alle er virkelige seriemordere, Edmund Kemper er til og med fortsatt i live. 68 år gammel soner han fortsatt de syv livstidsdommene han fikk i 1973.

Atmosfæren og stemningen i serien er også akkurat passe mørk og dyster. Selv når Holden Ford er på date, eller Bill Tench spiser middag med familien så sitter man fortsatt med en alvorstynget, men fascinert følelse i kroppen. Det føles så gjennomført, et virkelig godt stykke håndverk hvor de har vært veldig flinke med detaljene. De har heller ikke spart på grusomhetene, seriemordere dreper ofte på et grusomt og ganske grafisk vis så jeg synes det er bra at skaperne bak Mindhunter har valgt å vise den brutale sannheten fremfor å prøve å pakke det inn i noe sukkersøtt.

Alt i alt så triller jeg en rimelig klar og sterk sekser på terningen for denne serien. Det er ikke ofte jeg ser 10 episoder av en serie på rad, men med Mindhunter så hadde jeg ikke noe valg - jeg klarte nemlig ikke å legge den fra meg, og nå er jeg trist fordi jeg sikkert må vente i noe som vil føles ut som en evighet på sesong nummer to.

[ Sesong 1 av Mindhunder er tilgjengelig på Netflix ]

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.

Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

• The Playlist
  • Uncle Barky
  • USA Today
  • Newsday
  • New York Magazine (Vulture)
  • NowToronto.com