Anmeldelse av Hell or High Water, amerikansk film fra 2016

Kriminal, Drama Spilletid: 102 minutter Aldersgrense: 15 år

Hell or High Water - Trailer 18.07.2016

To brødre prøver å ta igjen på banken...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 08.10.2017]

Vi følger de to brødrene Toby (Chris Pine) og Tanner Howard (Ben Foster). De tenker å rane en rekke Texas Midland Banks-filialer i Vest-Texas. Det er banken som stjal pengene til deres nylig avdøde mor. Utbyttet fra ranene skal brukes til å nedbetale lånet på familiegården før den blir beslaglagt av den samme banken. Etter noen ran blir den aldrende politimannen Marcus (Jeff Bridges) satt på saken. Etter litt resonnering kommer han på sporet av brødrene. Da får vi litt av en jakt på de spesielle bankranerne. Brødrene har planlagt ranene nøye, men ikke alt går etter planen og da noen overivrige bankkunder med våpen begynner å leke helt, får også brødrene mord på samvittigheten og da intensiveres jakten enda mer...

Jeg hadde trodd dette var en westernfilm etter å ha kikket raskt på coveret, men ble ikke skuffet over at dette tar plass i vår tid. Filmen har en veldig spesiell historie som setter våre moralske syn på prøve. Det er nemlig ikke helt klart om hvem som egentlig er den store stygge ulven. Selvsagt er det ikke bra å rane banker, men filmen gir også en den sympati for ranerne på grunn av deres familieforhistorie med banken.

Vi følger først de to forskjellige brødrene som har hatt mye svin på skogen. De er også svært forskjellige med Tanner som den voldsomme og impulsive og Toby som den mer rolige og sindige. Jeg liker dette kriminaldramaet som langt i fra utvikler seg slik jeg forventet på forhånd. Vi får se at brødrene ikke avviker fra planen uansett hva som skjer. De føler nemlig at de ikke har noe å tape og vil ta igjen på banken fordi de føler banken tok seg til rette.

Skuespillerne gjør en utmerket innsats i filmen med Chris Pine og Ben Foster i hovedrollene som ransbrødrene. Jeff Bridges er alltid kul og passer perfekt som den nesten pensjonerte og rettferdige politimannen. Filmen har mye å bygge på og skildrer ting både fra politiet og bankranernes side. Vi blir omtrent like mye kjent med to partnere fra begge side av loven. Rolletolkningene er også solid med skuespillere som passer perfekt i rollene.

Regien er ved David Mackenzie og dette er den første filmen jeg ser i hans filmografi. ‘Hell or High Water’ har med rette også fått veldig gode kritikker. Dette er en kjempefilm og har en overraskende engasjerende historie. Men underveis i filmen får vi mer blandede følelser for ranerne da ting går litt over styr. Men uten å avsløre helt hvordan det går til slutt, så liker jeg hvordan filmen ender. Manuset er penført av Taylor Sheridan, som er en skuespiller med manussuksesser som blant annet denne og Sicaro fra 2015 med Denis Villeneuve på regi.

Alt i alt er dette et flott og troverdig drama. Liker hvordan dette tar veien og vi får selvsagt et stort klimaks mot slutten. Manuset føles også overraskende aktuelt med tanke på dagens USA i med et vilt USA der Trump som styrer skuta. ‘Hell or High Water’ er med andre ord en solid film som overrasket meg stort. Den makter å engasjere meg hele veien og utfordrer meg som seer. I begynnelsen lurer jeg litt på om dette blir mer en standard ranerhistorie, men heldigvis makter filmen å skille seg ut i mengden og klarer å tilføre noe nytt både i hensikten med ranene, miljøskildringen bak og for den saks skyld hele den totale miksen som filmen gir oss.

- Young Adam - Flott filmet og velspilt

• Wall Street Journal