Anmeldelse av The Cowboys, amerikansk film fra 1972

Drama, Western Spilletid: 131 minutter

Stemningsskapende, og mer familievennlig western fra John Wayne

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 06.10.2017]

Wil Andersen er en stor rancheier som skal drive sin store kvegflokk til markedet for å selg dem. Det blir en lang og krevende ferd. Turen tar over to måneder og krever stor arbeidskapasitet fordi de må utnytte lyset og det blir da minimalt med søvn. Men da hans vanlige ansatte menn er dratt avgårde for å lete etter gull, må Andersen lete etter nye ansatte på alternativt vis. Han får med en rekke tenåringer som får betalt 50 dollar for å være med på oppdraget. Han får også med seg en den mørkhudede kokken Nightlinger. Sammen drar de ut på den store reisen med kveget. Det skal vise seg å bli en tur med større utfordringer enn de først hadde regnet med...

På 1970-tallet hadde westernfilmene begynt å miste sin popularitet verden over. Det gjør at ‘The Cowboys’ ikke gjorde det like skarpt publikumsmessig som de største klassikerne i sjangeren, men likevel synes jeg dette har blitt en overraskende god film. Særlig til å være en film jeg ike hadde hørt om på forhånd.

Denne filmen skiller seg kraftig ut fra de andre John Wayne-filmene på flere måter. Selve ramme historien er litt treg igang, men likevel slår dette meg som en skikkelig kul stemningsfilm. Igjen spiller John Wayne den store helten. Han er hard men rettferdig. Det får guttene virkelig erfare. Heldigvis blir han ikke en overmenneskelig helt i denne filmen.

Liker hvordan vi får skildret kameratskapet mellom guttene og den gryende respekten for John Waynes rollefigur, Wil Andersen. I begynnelsen er de voksne de irriterende makthaverne under kvegoppdraget, men når guttene får se hvilken mann de egentlig har med å gjøre, snur inntrykket.

Digger hvordan filmen bygger opp rundt karakterene. Plottet er ikke allverdens, men likevel klarer filmen å skape en skikkelig kul atmosfære. Filmen har noen kule tvister. Liker også slutten ganske godt, selv om den er noe av det mer tradisjonelle slaget.

Filmen har også en del humoristiske poenger underveis. Dette er en skikkelig guttetur på flere områder. Vi får se guttene smake alkohol for første gang og de kikker på jentene, men alt foregår på en sømmelig og uskyldig måte i filmen.

Skuespillet er ikke det jeg vil kalle veldig troverdig, men John Wayne har sin sjarme og det har også Roscoe Lee Browne i rollen som den fargerike kokken Jebediah. Guttene er svært energiske, men ikke de beste skuespillerne. De er dog bedre instruert enn gutta i den første Stompa-filmen, for å sammenligne med en film om gutter på omtrent samme alder under norske forhold.

Filmen er ikke like voldsom og typisk som de fleste andre John Wayne-filmer. Dette er en mer familievennlig versjon av westernfilmen. Det blir heldigvis litt mer fart og krutt mot slutten. Der får du også noen små overraskelser servert, uten at jeg skal avsløre dem. Jeg er glad i westernfilmer og denne filmen skilte seg litt ut i mine øyne og har ikke bare den vanlige oppskriften. Likte godt når vi kommer skikkelig under huden på rollefigurene og dette minnet meg litt om å se en episode av kule Westernserier fra barndommen, med Lonesome Dove fra 1980 som den store favoritten.

- Sensommer - Sommeren du aldri glemmer

• Quad City Times