Anmeldelse av Difficult People - Sesong 13, amerikansk tv-serie fra 2015

Komedie Spilletid: 30 minutter

Difficult People - sesong 1-3: Deilig frekke egoer in the city

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 01.10.2017]

Livet til de to vennene Julie og Billy er virkelig tøft og hardt. De er i 30-årene og forsøker å overleve som to halvhjertede komikere som bor og lever i New York. Mens vennene deres synes å vokse opp og ha suksess på alle kanter, sliter de to med å finne både karrierer og sosiale forhold, noe som gjør dem mer og mer bitre for hver dag som går.

Kanskje ikke så rart de ikke klikker her og der heller, for så bitchy og skarpe i kjeften som de er, tråkker de over alt og alle på sin egoistiske vei. Ja, de er rett og slett to svært vanskelige personer, til stor forlystelse og fryd for oss som ser på!

Julie Klausner er skaperen av serien og spiller selv Juile sammen med skuespiller og komiker Billy Eichner.

Men, her er også herlige sære bikarakterer, som den overhengende sexfikserte servitøren Matthew på kaféen Billy jobber, Julies særs selvopptatte mor Marilyn, eller tøffelheltsamboeren til Julie. Sammen skapes et knippe folk man både blir glade i og som vi samtidig stadig overraskes av, mye altså fordi de er skrevet så sært.

Difficult People er nok dog ikke alles cup of tea skjønt, til det sitter skuddene ofte alt for høyt over og langt inni de popkulturelle referansekretsene til å snappes opp av alle.

Serien lener seg tungt på kjendisnavn, kjendisstatuser, kulturell sjargong og referanser som regelrett hagler innimellom. Her ligger da også mye av kvalitetene i serien og manus, man ler med Julie og Billys skarpe sleivspark til kjendiser, ”vellykkede” folk og de som har oppnådd mer enn dem i livet.

Julie og Billy blir slik de to stakkarslige utskuddene som stadig mislykkes, noe vi alle kan relatere oss til innimellom, og følgende trykker vi dem til våre hjerter. Dypere sett blir også Julie og Billy et både genialt, trist og motvillig sant bilde på det moderne mennesket som vimser rundt i en verden av byer og muligheter hvor vi har så mange friheter, veier vi kan gå og på denne veien pleier våre egosentriske egoer, at vi samtidig glemmer andre og ødelegger mye av det gode i oss.

Dette radarparet er slik på mange måter fremdeles vemmelig spydige, joda, men samtidig har de denne fandenivoldske frekkheten vi nok alle skulle ønsket vi turde å bruke mer selv i dagliglivet og i møtet med de mange frekt vellykkede menneskene rundt oss!

(Difficult People sesong 1-3 kan sees blant annet på HBO Nordic)

(Foto/Copyright: HBO Nordic)

Omtalespalte: Streaming