Anmeldelse av Do You Like Hitchcock? (Ti piace Hitchcock?), italiensk tv-film fra 2005

Mysterie, Thriller Spilletid: 93 minutter Aldersgrense: 15 år

Dario Argento med hyllest til Hitchcock

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 27.09.2017]

Giulio er en ung og nerdete filmstudent som elsker Hitchcock-filmer. Han bor i en leilighet på toppen av en leiegård. Han spionerer ofte med kikkert på den sexy nabojenta, Sasha, i leiegården rett over gata. Vi får se at Sasha krangler mye med moren sin, og en dag blir Sashas avskyelige mor drept. Giulio får da en sterk teori siden Sasha og venninnen begge har lånt ‘Strangers on a Train’ i videobutikken. Han mener med andre ord at Sasha har fått venninnen til å drepe moren hennes, imens Sasha har vanntett alibi. Giulio begynner å etterforske mordet på egenhånd. Jo mer han graver jo farligere blir det...

Digger hvordan filmen begynner. Vi får se to kvinner som slakter en hane i et lite hus i skogen med en gutt som vitne. Når kvinnene oppdager gutten løper de etter ham for å drepe ham. Men gutten kommer seg unna. Deretter klippes det til gutten som ungdom.

Den italienske mesterregissøren Dario Argento har laget en film til ære for den store spenningsmesteren i Alfred Hitchcock. Her finner vi en god del referanser til en rekke Hitchcock-filmer. Argento lager en egen film der han blander handling og tema i en underholdende suppe fra Hitchcocks fremste verk, men satt til nåtid i 2005. Dette er blitt en kaldsvettende thriller for alle filmelskere.

Filmen er dog ikke like brutal som de fleste andre Argento-filmer. Det vil si at Argento mer har tilnærmet seg den volden som kunne dukket opp i en Hitchcock-film. Vi får tradisjon tro en thriller med et mysterium som skal løses, som i de fleste Hitchcock-filmer. I begynnelsen skjønner vi ikke helt hva som foregår, men heldigvis åpenbares alt gjennom filmen. Filmen sentreres rundt bostedet til hovedpersonen og videobutikken der alle unge henger og leier Hitchcock-filmer og annen klassisk film. Videobutikken har mange Hitchcock-plakater.

Det tar lang tid før det første mordet skjer. Mystikken er fin i filmen og Dario Argento holder bra på spenningen. Synes Argento treffer bra med denne filmen, og dette er et 'must' for dem som liker Hitchcock og Argento. Begge er i alle fall blant mine favorittregissører, og jeg blir kanskje litt overilt bare av det. Filmen har en kul oppbygning. Vi hungrer hele veien etter å se hvordan alt henger sammen. Vi får et småfiffig mysterium der Argento leker litt med oss og hva vi skal tro.

Jeg likte denne filmen ganske godt. Digger også selve slutten som er litt småfiffig og binder hele filmen sammen. Det er noen svakheter underveis, men jeg ser igjennom fingrene med dem så lange dette er såpass underholdende. Om du liker Hitchcock er dette en obligatorisk film å se, men du bør ha sett deg opp på Hitchcock i forkant før du ser denne filmen for å få fullt utbytte av filmen. Dette er ikke så typisk Argento, men ligner litt i måten mysteriumet er skrudd sammen på. Det mangler dog noe for at filmen skal ta skikkelig av, selv om dette er en bra spennende og underholdende film. Jeg ruller en forsiktig firer på terningen som virkelig frir til filmnerden i meg. Med andre ord er denne filmen litt av en joker, som noen vil elske og andre kanskje vil synes blir for skrudd til.

- Giallo - Gul, gal, plaget morder med taxien som felle
- Opera - En vaklende og falmet mester
- Phenomena - Herlig mystikk med en gal morder
- Tenebre - Originalt mordmysterium fra Argento
- Inferno - Estetisk, drømmende og mystisk i litt av en jokerfilm
- Suspiria - Skrekkmesterverk av de sjeldne!
- Profondo rosso - Solid og svært spennende skrekkverk!
- The Cat O'Nine Tails - Reporteren og den blinde i forsøker å avsløre en morder
- Four Flies on Grey Velvet - Mordermysterium med snert
- The Bird with the Crystal Plumage - Argentos første film er et effektivt mordermysterium

Omtalespalte: Thriller

Les flere spalteomtaler: Thriller