Anmeldelse av Pokerspilleren (Il cartaio), italiensk film fra 2004

Mysterie, Thriller Spilletid: 103 minutter

Poker med livet som innsats

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 23.09.2017]

En person kontakter etterforsker Anna Mari fra politiet i Roma. Han vil spille nettpoker med henne om en jente han har kidnappet. Det spilles på nett og de får se jenta på et webkamera under hele pokerrunden. Vinner kidnapperen en runde, amputerer han noe på offeret, og om han blir best av tre runder, dreper han henne. Om politiet vinner går jenta fri. Det går heller ikke an å ikke spille, fordi da dreper han også jenta. Første runde taper politiet, men pokerspilleren gir seg ikke der, snart er han igang med enda en runde. Det er ikke mange spor politiet har å gå etter, men de etterforsker hardt og litt etter litt kommer de nærmere å avsløre identiteten på ‘pokermorderen’...

Jeg håper at filmen skal ta mer av, men dette var igrunnen en Dario Argento-film som ikke klarte helt å gripe skikkelig tak i meg. Elsker de fleste andre filmer av denne Argento, men denne var ikke full match for meg. Likevel er dette en helt grei film å se om du liker skrekkfilmer. Filmen er i undersjangeren Giallo, som betyr at det er en italiensk, brutal kriminalthriller. Filmen er tonet ned på noen punkter. Det er med andre ord ikke mye naken hud i filmen. I tillegg snakker også skuespillerne engelsk for at filmen skal får en bredere appell. Det blir en del blod og noen brutale mord, men jeg skulle ønsket meg en mer rendyrket film. Synes med andre ord at filmen ‘safer’ for mye.

Filmen har et ganske fiffig konsept, men er litt for repeterende i handlingen til tider. Mysteriumet kunne også vært enda mer skrudd til, og samt at vi enda tidligere fikk litt mer å gå på. Denne filmen går seg nemlig litt fast i begynnelsen, og har ikke den utviklingen man forventer av en Dario Argento-film. Filmen er dog litt mer spennende mot slutten og da ligner dette mer og mer på den Argento som jeg kjenner fra gamle dager, i alle fall i måten å avslutte på. Det blir også en god del klisjeer underveis i filmen, som trekker litt ned for min del. Replikkene er heller ikke særlig gode og virker til tider litt stive.

Filmen kan minne litt om Saw-filmene til tider, men er ikke like brutal. Handlingen er ikke topp engasjerende og skuespillet er langt i fra solid. Likevel er det dog litt spennende å se hvilke kort som kommer i pokerdelen og hvordan det hele til slutt avrundes. Men i det store og det hele er det svært lite nytt og friskt i denne filmen. Dario Argento har gjort dette så til de grader mye bedre før. Til tross for dette føler jeg ‘Pokerspilleren’ er en helt ok film å se. Filmen er kanskje best for den jevne tenåring som ikke har sett noe særlig Argento fra før. Filmen har heldigvis noen kule sekvenser underveis i god gammeldags Argento-stil, men i det store og det hele er det for lite nytt og spennende i filmen til å underholde meg stort.

- Dracula 3D - Dario Argentos forsøk på en Draculafilm
- Giallo - Gul, gal, plaget morder med taxien som felle
- Mother of tears - Den tredje heksefilmen til Argento
- Do You Like Hitchcock? - Dario Argento med hyllest til Hitchcock
- Sleepless - Frustrasjonens varierende mester glimter til igjen
- The Phantom of the Opera - Forsøk på grøsser om Operafantomet
- Stendhal's Syndrome - Etterforsker sliter med hallusinasjoner
- Trauma - Morderen dreper i regn og kveler sine offere
- Two Evil Eyes - Kona vil slå kloa i formuen og en uhyggelig katt skaper problemer i hjemmet
- Opera - En vaklende og falmet mester
- Phenomena - Herlig mystikk med en gal morder
- Tenebre - Originalt mordmysterium fra Argento
- Inferno - Estetisk, drømmende og mystisk i litt av en jokerfilm
- Suspiria - Skrekkmesterverk av de sjeldne!
- Profondo rosso - Solid og svært spennende skrekkverk!
- The Cat O'Nine Tails - Reporteren og den blinde forsøker å avsløre en morder
- Four Flies on Grey Velvet - Mordermysterium med snert
- The Bird with the Crystal Plumage - Argentos første film er et effektivt mordermysterium

Omtalespalte: Giallo-film

Den opprinnelige giallo-filmen var italienske skrekk-thrillere fra 60- og 70-tallet der et mordmysterium driver handlingen fremover og hvor morderen ofte begår veldig voldelige drap. Diverse gjennomgående elementer som mørke skinnhansker, stikkvåpen og at morderen er skjult for seeren, er klassiske og typiske elementer. Betegnelsen giallo kommer fra det italienske ordet ’gul’ som var fargen på filmomslagene på denne tiden.

Giallo-filmen ansees som en klar forgjenger til den amerikanske slasher-filmen, og store navn innen genren er særlig Mario Bava og Dario Argento.
Les flere spalteomtaler: Giallo-film
- Skrekkfilm - Les flere.
- Utenfor Hollywood - Les flere.

• Filmnytdvd.dk
  • Filmfreakcentral.net