Anmeldelse av Prinsessebruden (The Princess Bride), amerikansk film fra 1987

Eventyr, Komedie, Fantasi, Romantikk Spilletid: 98 minutter Aldersgrense: 10 år

Eventyret om den edle bondejenta og den slemme prinsen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 22.09.2017]

Filmen åpner med en syk liten gutt som får besøk av bestefaren sin. Bestefaren vil lese gutten et eventyr fra en bok som han leste til faren hans da han var liten. Gutten liker mye bedre å se på TV, men har ikke hjerte til å be bestefaren om å la være. Og etter hvert som eventyret blir mer og mer spennende, begynner gutten å suges inn i det som fortelles og kan ikke få nok.

Eventyret åpner med bondepiken Buttercup (Robin Wright) som har tjeneren, Westley (Cary Elwes). Etter en stund oppstår det følelser mellom de to unge og de forelsker seg. Så drar Westley ut i verden, og tar hyre på et skip. Da kommer meldingen tilbake om at hennes kjære er drept i kamp med den onde piratkapteinen Roberts. Kongeriket styres av Prins Humperdink (Chris Sarandon). Han har myndighet til å velge seg en ledig jente til sin hustru. Valget faller på Buttercup, som da har gitt opp håpet om å se sin kjære igjen. Hun elsker ikke prinsen, men ser på giftemålet som sin plikt. Men en dag blir Buttercup bortført av omstreiferne Vizzini, Fezzik og Inigo Montoya. De har planer om å bortføre prinsessebruden for å kreve løsepenger for henne. Men det kommer en sortkledd mann etter dem som tar innpå kidnapperne…

De fleste eventyrfilmer fra 1980-tallet er sjelden gode, og særlig de du ikke har hørt om. Dette er dog unntaket som bekrefter regelen. Her får du med andre ord et klassisk eventyr med en del halvkjente og morsomme folk i rollene. Her får du en masser av eventyrlige utfordringer og action som en farlig sump, fektekamper i an marsj, slåssing med bare never, en fjellside som må klatres opp med tau, en gigantisk rotte, litt kvikksand og en som blir torturert nesten til døde. Liker hvordan filmen skaper store eventyrlige illusjoner. Alle effektene fungerer i filmen, til og med den gigantiske rotten, selv om den ser noe gal ut.

Det er med en del halvkjente skuespillere i filmen. Hovedrollen blir spilt av Robin Wright, kjent fra Forrest Gump som Jenny. De andre ledende rollene blir spilt av Cary Elwes, Chris Sarandon (Child’s Play) og Mandy Patinkin. Bestefaren blir spilt av Peter Falk, bedre kjent som etterforskeren Columbo. Videre drar vi kjennskap på Wrestleren André the Giant som selvsagt spiller en snill og sterk kjempe samt Mel Smith (Britisk komiker fra Smith & Jones og hotellverten i Hjelp, vi må på ferie til Europa ) og Billy Crystal (Analyze This).

Regissør Rob Reiner som står bak kultkomedien ‘This Is Spinal Tap’, gjør på nytt en suksessfull regi. Filmen har en masser med underholdning i seg. Du får alt fra action, eventyr til en masser av humor som gjør dette til en fortryllende kombinasjon. Av alt jeg har sett minner dette kanskje mest om en filmversjon av miniserien ‘The 10th Kingdom’ fra år 2000. Bare at dette er mye mer intensivert med høyere kvalitet gjennom hele forestillingen. Filmen er både spennende for barna og kvikk i replikken for de voksne. Dette er ikke bare et enkelt eventyr, men også en del smarte vrier på ting underveis, som en giftdrikkeduell og annet.

Alt i alt overrasket denne filmen meg stort. Hadde nesten avskrevet den på forhånd på grunn av det som høres ut som en supertypisk tittel til en lettere romantisk komedie. Men så feil kan man ta. Dette anbefaler jeg gladelig videre til deg som enten liker eventyr eller komedie. Du får også selvsagt en romantisk vri med på kjøpet, men ikke helt som du forventer. Hver eneste rollefigur har også masser av karakter og personlighet som gjør dem artig å følge. Det er overraskelsene underveis og alle de fornøyelige morsomhetene som virkelig gjør denne filmen verdt å se. Jeg ruller en sterk femmer for denne komplette underholdningspakken.

- Nå eller aldri - Slår seg selv knockout
- Misery - Psycho fan no.1!
- Da han møtte henne - eller vennskap og sex - Annerledes og frisk romantisk komedie
- This Is Spinal Tap - Morsom rockumentary som ennå fascinerer!

03.08.2010 sier Pål Frostad: Hmm, hadde ikke hørt om denne filmen, men kjenner at jeg fikk veldig lyst å se den etter det du skriver om den. Og at det er fra samme regissør som This is Spinal Tap er heller ikke å forakte...

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.

Les flere spalteomtaler: Komedie

• Scifimoviepage.com
  • Chicago Tribune
  • Philadelphia Inquirer
  • New Times

Act III Communications, Buttercup Films Ltd., The Princess Bride Ltd.