Anmeldelse av Life, amerikansk film fra 2017

Grøsser, Sci-Fi, Thriller Spilletid: 103 minutter Aldersgrense: 15 år

Forskere møter intelligent liv

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 19.09.2017]

Vi følger et forskningscrew på seks medlemmer på en internasjonal romstasjon. De får i oppdrag å studere en jordprøve fra Mars. Den inneholder en organisme som utvikler seg i rasende fart. De går løs på jobben med stor entusiasme, helt til de begynner å miste kontrollen over eksperimentet. Det viser seg at romvesenet er både smartere og bedre til å tilpasse seg enn de noensinne hadde ventet på forhånd. Det gjør oppholdet sammen med organismen til et sant mareritt...

Filmen åpner med at Doktor Miranda North er karanteneoffiser på romstasjonen. Pilgrim-kapselen fullfører sin retur fra Mars med sine jordprøver fra planeten Mars. Men Pilgrim-kapselen er skadet etter å ha blitt truffet av steiner og er kommet ut av kurs. Nå vil romstasjonen gjøre alt for å få tak i kapselen med prøvene. Det betyr å forsøke å gripe den i det den passerer romstasjonen.

Jeg elsker sci-fi og hadde gledet meg til denne. Alt begynner ute i det store rommet. Filmen minner litt om den første Alien-filmen, men har sin helt egen greie. Alt begynner litt rolig, men blir mer og mer intenst utover. Som tittelen antyder finner de liv fra jorden på en fremmed planet. Og på samme måten som Alien viker romvesenet først harmløst men utvikler seg raskt til et sant monster.

Regien er ved den svenske regissøren Daniel Espinosa som står bak den første Snabba Cash-filmen. Og selv om jeg likte Snabba Cash litt bedre er dette langt i fra en dårlig film. Konseptet er bra gjennomført. Dette handler om utenomjordisk liv og det blir gjort på en passe troverdig måte. Forskerne oppfører seg litt menneskelig og tar også litt for store sjanser og gjør noen dumme til, men filmen er mye mer troverdig enn både ‘Prometheus’ og ‘Alien: Covenant’. Denne filmen er også mer nede på jorden enn de nevnte filmene, selv om filmen foregår i rommet.

Som sci-fi-film er dette svært spenstig til tider. Skapningen begynner svært liten og vokser seg større gjennom flere stadier. Den er god på å tilpasse seg. Designet på skapningen er også ganske kult. Dette er litt av en monstergrøsser. Men filmen er ikke så veldig krevende akkurat. Filmen begynner litt tregt, men likevel passe underholdende. Filmen bygger seg med andre ord sakte men sikkert opp. De siste 30 minuttene er også meget intense.

Men selv om jeg likte denne filmen på mange plan, er det noe som mangler før dette når klassikernivå. Visuelt sett ser filmen ganske bra ut og effektene er svært gode. Skuespillet holder høy også kvalitet, med store navn som James Gyllenhaal, Rebecca Ferguson og Ryan Reynolds. De kjører showet og gir oss en tidvis sitrende thriller. Historien fortelles både kjapt og effektivt, og slutten var også litt overraskende. Vi får en passe skummel affære, selv om dette er mer sci-fi enn grøsser i så måte.

- Safe House - Rå og brutal action fra svenske
- Snabba Cash - Kjempegod svensk thriller