Anmeldelse av The Walking Dead - Sesong 7, amerikansk tv-serie fra 2017

Grøsser, Thriller, Drama

The Walking Dead - Trailer: Walking Dead - Sesong 5 26.07.2014   The Walking Dead - Trailer 03.11.2010   The Walking Dead - Trailer: Walking Dead - Sesong 6 11.07.2015   The Walking Dead - Trailer: Walking Dead - Sesong 4 21.07.2013

The Walking Dead - Sesong 7

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 18.09.2017]

Rick og gruppen hans er tatt til fange av den ultimate ‘bad guy’-en Negan. Han viser ingen nåde for nye grupper og vil ha alle til å knele for seg som den ubestridte lederen på kontinentet han kontrollerer. Det er vanskelig å takle for den sterke gruppen til Rick som har gått igjennom så utrolig mye gjennom den tiden vi har fulgt ham. For at Rick og gruppen hans skal fatte alvoret, henretter Negan noen i gruppen til Rick. De blir offer for et piggtrådkledd balltre ved navn Lucille. Negan vil så at Rick og gruppen blir en del av Negans nettverk som må levere mat og andre ressurser på bordet hver uke, ellers får de med Lucille å gjøre. Igjennom sesongen får vi også treffe en rekke andre grupper som opererer i samme område som Kong Ezekiel med sin tøffe tiger og et annet hardtslående kvinnefellesskap. Felles for dem alle er at de må forholde seg til Negan og hans gruppe kalt ‘The Saviors’...

Etter den nervepirrende cliffhangerslutten på forrige sesong var mye duket for en svært lovende åpning på sesong syv av ‘The Walking Dead’. Sesongpremieren starter umiddelbart der den forrige sesongen slapp taket i oss. Hele gjengen er fanget av en nådeløs mann. Noen blir drept, uten at jeg skal avsløre hvem. Det blir da en stor redsel i gruppen som er havnet i en håpløs situasjon. Vi får en del svar hva som skjer i første episode. Da skjønner vi at gjengen står overfor en ny kurs og en ny utfordring.

Etter den litt småintense begynnelsen i serien draes dette mer ut etterhvert. Vi følger som vanlig flere grupper. Den ene i konstant frykt og den andre i mer harmoni. Handlingen er litt seig og treg innimellom, men om du er vant til den dramaaktige TV-serie-progresjonen er dette helt greit å følge. Men treghet er vel det ordet som best beskriver sesong 7 som minner mest om sesong to i hastighet, med innslag av litt av oppgjøret i sesong 3 mot slutten. Du får også denne gangen en utrolig variert og detaljert sminkejobb på zombiene. Men som vanlig er det personer som er de største monsterne og ikke zombiene.

Badguyrollen Negan er en uspiselig rolle i samme segment som Guvernøren i sesong 3 bare enda mer ekstrem og psykopatisk glatt og med sitt elskelige balltre, Lucille, som han alltid skylder på at utfører all den grove volden. Skjønner dog ikke helt hvorfor Negan skal være så utrolig fornedrende med alle rundt seg, men det er sikkert fordi vi skal hate ham mer som seere. Det gjør ikke saken hans noe bedre. Da er det enda større sjanse for at noen til slutt vil gå mot ham. Vi får dog se at han forsøker å gi de sterke noen fordeler for å holde dem kuet. Dette argumentet kjøper jeg dog. Negan blir mesterlig spilt av Jeffrey Dean Morgan som er herlig som den sleipe, smarte og usympatiske Negan.

Denne sesongen stanger litt hodet i veggen etterhvert og går seg fast i for lite nytt og spennende innhold. Noen episoder er nesten helt uten action og spenning, og det er litt synd, fordi da mister serien meg litt. Jeg ser ikke Walking Dead for å oppleve et solid drama. Det kan jeg få mye bedre og mer troverdig andre steder. Det er helt okei å få litt drama, så lenge det er med å bygge opp rundt spenning og få oss til å komme tettere på rollefigurene, men det er en smertegrense for drama i en slik produksjon. Det er også flere slike reine dramaepisoder på rad. Det blir lett litt for traust kost for meg, og jeg begynner å kjede meg.

Det er greit med nye rollefigurer, men her er det mye daukjøtt, også handligsmessig. Liker ikke at handlingen blir så oppstykket av å følge nye rollefigurer. Det gjør at hovedhandlingens progresjon blir drept. Dette er noe også toppserier som ‘Game of Thrones’ også blir kritisert for, men de kommer unna med det fordi alt er så påkostet og velskrevet også i manuslinjene. Det har også ‘Walking Dead’ vært i flere gode sesonger, men her har manusforfatterne utsatt oss for mye uengasjerende handling som ikke helt hører hjemme i en postapokalyptisk overlevelsesserie. Hverdagsrealisme får du med andre ord nok av i det rutinefylte dagliglivet, om du ikke skal også få den gjennom ‘Walking Dead’ også. Litt er greit, men ikke en så mye at man går lei. Balansegangen er med andre ord vanskelig, men ikke alltid helt innenfor i denne sesongen.

Uten å avsløre noe, bygger sesongen seg opp mot slutten mot et vendepunkt som vi skjønner må komme. Er dog ikke helt fornøyd med slutten, men den er dog greit gjennomført og lett å fortsette på. I mine øyne kunne sesongen lett vært kuttet ned til det halve og vel så det uten å ha mistet noe særlig viktig fremdrift. Sesongens fremdrift står en god del episoder helt stille. Vi lurer på hvordan det går med Rick og gjengen, men det blir heller fokusert på nye grupper som kommer mer på banen mot slutten. Men alt i alt en helt grei sesong med en slutt som bygger opp mot noe som kan bli mye mer lovende i neste sesong. Med andre ord er dette mer som en transportetappe som bygger opp mot en kommende ny konflikt. Jeg ruller en firer på terningen for en sesong som hadde en del kule øyeblikk i starten og på slutten, men som hadde en midtdel som kunne vært en del sterkere. Det gjør denne sesongen til en av de svakeste på lang tid, men likevel nødvendig å få med seg om man skal følge med videre.

23.05.2011 sier cuegirl: Fantastisk serie!

Følger tegneserien til punkt og prikke! <3
08.11.2010 sier Jacob: Brukt over en dag på å laste ned første episoden i HD! Gleder meg :)

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.

Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

Anmeldelser i media av S01