Anmeldelse av King of the Zombies, amerikansk film fra 1941

Grøsser, Komedie Spilletid: 67 minutter

Voodoozombier i et herskapshus i jungelen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 12.09.2017]

Filmen begynner i et fly som har kjørt seg vill et sted mellom Cuba og Costa Rica. James Mac, Jeff Jackson og Bill Summers lander et sted i jungelen som de får radiosignaler fra. I det de lander blir de kastet ut av flyet. Da hører de trommer og finner raskt veien til et herskapshus midt i jungelen. Der møter de den karismatiske Doktor Sangre. Mac og Summers får fine rom imens Jackson blir henvist til tjenerboligen. Der treffer Jeff Jackson på en del zombier på kjøkkenet. Jeff Jackson blir bedt om befinne seg på rommet sitt og ikke ta inn over seg noe han ser og hører.

Mantan Moreland er det komiske elementet med denne filmen. Han begynner liggende på en grav det merker vi raskt at han ikke liker og tror han er død. Han har litt av noen øyne som han bruker til å skape overraskende og komfortable fjes. Han både ruller og sperrer opp de virkningsfulle og store øyeeplene sine og gjør mye ut av seg i sin rolletolkning av Jeff Jackson. Det blir også noe morsomheter ut av at Jackson tror han er blitt en zombie.

Stemningen er innimellom ganske småskummel. Det skjer en rekke uforklarlige fenomener i herskapshuset om natten. Vi får se alt fra noe som kan minne om spøkelser som går gjennom vegger til Zombier som vandrer i ly av mørket. Vi skjønner hele veien at Doktor Sangre skjuler noe. Du får også innslag av voodooseanser som muliggjør å gjøre mennesker om til zombier. Men filmen har noen forklaringsproblemer som at ikke kuler dreper deg når du er hypnotisert. Og det hadde også vært svært enkelt for alle de fargede som jobber på herskapshuset å gå mot sjefen sin.

Regisøren heter Jean Yarbrough. Han står bak andre filmer som ‘House of Horrors’ og ‘She-Wolf of London’. Filmen er laget under 2. Verdenskrig og bærer også preg av dette. Vi får blant annet litt anti-nazistiske undertoner og temaer. Men filmen er alt annet enn skummel og heller ikke så morsom heller. Det hele blir også veldig forutsigbart. Filmteknikken er også enkel med simpelt kameraarbeid, redigering og stil på filmen.

Du får en typisk zombie-film fra 1940-tallet. Den gangen var det ikke virus men svart magi i form av voodoo og hypnose som skapte zombier. Samtidig foregår filmen på et eksotisk sted og med de typiske jungeltrommene som forsøk på skummelt bakteppe. Denne filmen hadde noe ved seg jeg likte, selv om filmen ikke er like spennende hele veien. Det jeg likte best med filmen er når våre venner kommer til jungelen og den første utforskningen på den nye plassen samt noe av atmosfæren. Slutten er også passe grei.

Omtalespalte: B-film

Les flere spalteomtaler: B-film