Anmeldelse av The Family Man, amerikansk film fra 2000

Fantasi, Komedie, Drama, Romantikk Spilletid: 125 minutter Aldersgrense: 7 år

Får deg til å filosofere over valg i livet

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 08.09.2017]

Jack Campbell var sammen med sin livs kjærlighet Kate. Han skulle bare til London for å studere ved en prestisjefylt skole for så å komme tilbake igjen til forholdet. Men slik gikk det ikke. 13 år senere lever Jack som en meget velsituert Wall Street-megler. Han er ungkar og setter pris på den glamorøse tilværelsen bestående av gourmet-middager, kvinner plukket fra øverste hylle og et bekymringsløst privatliv. Jacks eneste drivkraft er å tjene mer og mer penger. Det er julaften i det Jacks firma står foran en gigantisk fusjon. Det betyr at Jack jobber sent. I en butikk han er innom raner en ung fattig gategutt sjappa. Pistolen rettes mot Jack når han blander seg inn og mener den unge mannen må snu på livet sitt. Jack mener alle ønsker seg noe i livet, men når han selv får spørsmålet i retur svarer han at han har alt han trenger.

Jack drar så alene hjem til sin dyre leilighet på Manhattan, og legger seg for å sove. Da han våker opp er han kommet til en julefeiring et helt annet sted. Han våkner opp sammen med Kate. Han har to barn han aldri har sett før, han har hund, og den lille familien bor i et forstadsområde til New York City, i et slitent gammelt hus i New Jersey. Jack får panikk og forsøker å flykte, men på kontoret er det ingen som kjenner ham igjen. Dypt forvirret må Jack finne tilbake til sitt nye og fullstendig fremmede hjem, sin fremmede familie, fremmede vennekrets og ganske annerledes arbeidsplass...

Vi får en Ebenezer Scrooge-lignende eventyr der en mann blir vist hvilket liv han kunne hatt om han ikke hadde jaget karrieren istedet for å stifte familie og følge den store kjærligheten. Dette foregår også om julen som i Christmas Carol, men fungerer på helt annet vis og er mer en hva om-film som åpenbarer at det finnes mer enn bare penger i verden for hovedpersonen.

Liker slike filmer som får en til å tenke litt gjennom hva som betyr noe i livet. Alt for mange som bare jager etter karriere, men det er ikke nødvendigvis det som gir deg lykke. Nicolas Cage spiller ganske greit i denne filmen. Han spiller en rollefigur som man først synes er litt for høy på seg selv, men som man kommer tettere og tettere på. Det gjør han på ganske ærlig vis i en rolletolkning jeg kjøper.

Filmen har et ganske fiffig konsept. Jeg må si at jeg var litt skeptisk på forhånd, men endte opp med å virkelig like det jeg fikk. Føler filmen var bra troverdig innenfor sitt univers. Er også veldig glad i filmer som har en vri på den typiske romantiske filmen som det denne må sies å ha. Jeg synes dog at eksempelvis ‘Groundhog Day’ er en del bedre, men denne var jammen meg ikke så dum den heller.

Filmen er best når du vet så lite om filmen som mulig. Og til tross for at tittelen avslører mye, så er dette en ganske kul film. Den er dog lett å si hva som vil skje til slutt, men jeg likte veldig godt denne ‘reisen’ som åpner øynene for rollefiguren. Regissør Brett Ratner er en regissør jeg liker en del filmer av, inkludert denne, Money Talks og Rush Hour. Men Ratner kan være noe variabel i kvaliteten på sine filmer, men når han virkelig treffer, så klarer han innimellom å skape god film. Liker at filmen får deg til å puste litt i hverdagen og tenke igjennom dine egne valg i livet.

- Hercules - Fet action, men ingen stor Hercules
- Den Røde Drage - Greit gjennomført med litt småplukk her og der
- Rush Hour 2 - Grei skuring i oppfølgeren
- Rush Hour - Kul action og kjappe replikker

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.

Les flere spalteomtaler: Komedie

• Palo Alto Weekly