Anmeldelse av Legend Of Drunken Master (Jui kuen 2), kinesisk (hong kong) film fra 1994

Action, Komedie Spilletid: 102 minutter Aldersgrense: 15 år

Jackie Chans kampsport er på topp!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 06.09.2017]

Wong Fei-Hong er ute på reise for sin far. Hans oppdrag blir å få med seg en ginsengrot hjem til en av farens kunder. Men underveis i togturen dukker det opp problemer og ginsengroten blir forvekslet med en kinesisk antikvitet som ligger i en samme type eske. Når Wong kommer hjem, må han improvisere og gir kunden til faren en etterligning av ginseng som egentlig er roten til et bonsai-tre.

Et forbrytersyndikat prøver å få den verdifulle kinesiske antikviteten tilbake. De har nemlig en plan om å smugle en rekke verdifulle kinesiske antikviteter ut av landet. Og når til og med en ambassade er innblandet i smuglingen, gjelder ikke samme lover som ellers innenfor landegrensen. Wong ser det på som sin oppgave å stoppe forbryterne med å vanære den kinesiske kulturarven. Og selv om forbryterne er mange har også Wong et hemmelig våpen. Han kan nemlig kung-fu-teknikken Drunken Boxing...

Jeg likte veldig godt den første ‘Drunken Master’-filmen fra 1978 med Jackie Chan i hovedrollen. Drunken Master fortalte historien om læremesteren med den veldig spesielle kampstilen, kalt Drunken Boxing. Det er en stil der man ser full ut når man slåss, og som overrasker motstanderen med vanvittige spark og slag. Og det er heller ingen ulempe å drikke alkohol når man utøver kampsportstilen, snarere tvert imot.

Filmens historie er ikke så viktig i denne filmen, her er det mer den spektakulære kampsporten som står i fokus. Kampsportkorrografien er noe av det ypperst man finner innenfor kampsportfilmer. Jackie Chan viser seg nok en gang som en stor stjerne som har mye å by på også ut over selve kampsporten. Jeg elsker hvordan Chan med sin ansiktsmimikk spiller full på en passe komisk måte. Fordi dette er jo en skikkelig actionkomedie som blir gjennomført som en overraskende solid oppfølger i så måte.

‘Legend of Drunken Master’ har også en del scener med referanser til den første filmen, og det gjør at man kjenner seg igjen i stemning og kampsportelementer. Filmen begynner dog litt dårligere enn den første ‘Drunken Master’, men tar seg veldig opp utover i filmen. Denne filmen blir kulere jo lenger vi kommer ut i dem. Slåssescenene mot slutten er noe av det kuleste du finner innenfor kampsportfilm. Jackie Chan gjør også veldig mye kule og halsbrekkende stunt som må ha kostet mye smerte og tårer når han spilte inn scenene. Vi får med andre ord se at Chan virkelig må lide for underholdningskunsten.

Hvis du liker kampsportfilmer er dette noe du må får med deg. Vi får virkelig se Jackie Chan kicke ass i filmen på flere måter. Han spiller sin rolle nesten til perfeksjonen og da særlig kampsportscenene som er noe av det ypperste jeg har sett i noen Jackie Chan-film noensinne og også ellers i kampsportfilmer forøvrig. Dette kan selv utfordre ikonet Bruce Lee på sitt beste, både på kampsportferdigheter og også på stuntene der Chan er en ubestridt ener. Mange scener tar nesten pusten av deg å se. De er både seriøse, morsomme og spektakulære på en svært underholdende måte.

- Drunken Master - Kampsportkomedie av de sjeldne

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- The Spy Next Door - Naboen er ikke så kjedelig som han ser ut som
- Rush Hour 3 - Mindre moro enn forventet
- Shanghai Knights - Vestens rappkjeft og Østens kjappeste i kampsport drar til Europa
- Smokingen - Jackie Chan gjør denne filmen

• Q Network Film Desk
  • Big Picture Big Sound
  • Goatdog's Movies
  • Palo Alto Weekly
  • Sacramento News & Review
  • Laramie Movie Scope

Hong Kong

Kantonesisk (Kinesisk)

Golden Harvest, Hong Kong Stuntman Association, Paragon Films Ltd.