Anmeldelse av Alle vi barna i Bakkebygrenda (Alla vi barn i Bullerbyn), svensk film fra 1986

Familie Spilletid: 92 minutter Aldersgrense: Alle år

Leken sommersteming i Bakkebygrenda

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 04.09.2017]

Vi følger barna som bor i tre hus ved siden av hverandre i en liten grend ved navn Bakkebygrenda på begynnelsen av 1900-tallet. I Nordgården bor søstrene Berit (Britta) og Anna, i Mellomgården bor Lisa sammen med sine storebrødre Lars (Lasse) og Bosse og i Sørgården bor Ole (Olle) og lillesøstera hans, Kristi (Kerstin). Kristi er dog bare rundt to år gammel, og er sjelden med på hva de andre barna gjør på til en hver tid. De er nemlig i tiårsalderen og finner på mye rart og spennende. Hele sommeren får vi følge barna i en vakker og sorgløs tilværelse. De feirer midtsommer, overnatter på høyloftet, fisker kreps og leker sjørøvere på jakt etter en skjult skatt...

Vi blir med barna på deres siste dager på skolen og inn i sommerferien. De tar bilde når ‘farfar’ fyller 80 år. Han er egentlig bare noen av barnas farfar, men også de andre barna kaller ham for farfar. Vi blir med på mye rart når barna leker og finner på ganske mye kjekke aktiviteter. Barna ser etter Nøkken om natta, de leser avisen for ‘farfar’, de omgåes den sinte skomakeren og Ole passer hunden hans en gang som han blir så glad i.

Vi blir med jentene på butikktur der handlelisten glemmes gang på gang så de må gå tilbake til butikken og kjøpe mer. De har det så kjekt i lag at alle barna i Bakkebygrenda tenker å gifte seg med hverandre, slik at de kan være sammen for alltid. Guttene finner alltid på noen sprell og skal hele tiden lure jentene. Men jentene er smarte nok til å skjønne når det er ugler i mosen.

Filmen er basert på boken ‘Alla vi barn i Bullerbyn’ skrevet av Astrid Lindgren i 1947. Bakkebygrenda finnes også i virkeligheten men stedet heter egentlig Sevedstorp, og var Astrid Lindgrens fars barndomsby. Lindgren så på seg selv som et bakkebygrendbarn. Mye av det som blir fortalt er minner fra hennes egen barndom.

Regien er ved Lasse Hallström, som står bak en rekke andre gode filmer som ‘Hva er det med Gilbert Grape?’, ‘Mitt liv som hund’ og ‘Siderhusreglene’. Hallström har laget en veldig estetisk vakker og forseggjort film som skaper veldig mange store og små øyeblikk. Filmen åpner svært idyllisk med en sjarmfull grend badet i deilig sommersol og med nostalgisk og tidsriktig musikk. Fotoet er meget bra i filmen med mye farger med nydelige blomsterenger, flotte fiskevann og bergtakende morgenstemning med solen som skaper rosa skyer på himmelen. Historien i filmen er solid som alltid med Astrid Lindgrens stø forfatterhånd bak manuset til filmen. Vi får også en masse fine sanger som passer bra for barna.

Dette er en sjarmfull film for liten og stor og et trygt underholdningsvalg for barna med gode verdier. Jeg ruller en forsiktig femmer på terningen for en film med solid sommerstemning og minner fra slik verden så ut før teknologien gjorde sitt største inntog. Dette er noe barn både kan lære av og synes er moro. Det gjør at dette kommer opp mot de mest magiske barnefilmene til Astrid Lindgren, særlig de av det troverdige slaget.

- Mer moro i Bakkebygrenda - Vinter i Bakkebygrenda

- En trettimeters reise - Varmt og sjarmerende om smak og behag