Anmeldelse av Kes, engelsk (britisk) film fra 1969

Drama Spilletid: 110 minutter

Hauken Kes betyr en forskjell for en ung plaget gutt

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 02.09.2017]

Vi følger 15 år gamle Billy. Han bor i en gruveby i England på 1960-tallet. Billy er en både ensom og forsømt av familien. Den eldre broren hans, skolekameratene og selv lærerne plukker på Billy. Han liker heller ikke å gå på skolen og følger ikke med i timene. En dag finner Billy en liten og pjuskete haukunge. Han begynner å trene den opp og da får Billys liv plutselig en ny mening. Kanskje er dette noe som han kan leve av? Men før Billy kommer så langt er det mange skjær i sjøen...

Filmen begynner med at Billy går med avisen da sykkelen er stjålet. Da får vi se at Billy er en overlever som stjeler drops, melk og annet på ruten sin uten å blunke. Senere i filmen får vi se Billy gå på biblioteket, men han får ikke låne bok fordi en over 21 må gå god for ham. Billy har ingen som kan gå god for ham, derfor stjeler han en bok i en bokhandel om hvordan man oppdrar falker.

Til tross for at hovedrollefiguren Billy får mye problemer er dette også samtidig en ganske varm og fin film. Dette er en flott oppvekstskildring om en svunnen tid da lærere hadde all respekt og kunne gjøre som de ville uten at elevene kunne si fra. Filmen skildrer en klassisk outsider og gir oss mange store, artige, fine og interessante filmøyeblikk i denne veldig forseggjorte filmen med store kvaliteter. Det er også mange magiske scener mellom Billy og hauken. Etter at hauken har fått litt dressur og mates på faste tidspunkt slipper han den løs og da kommer falken tilbake til ham for å få mat.

Den artigeste scenen i filmen er fotballkampen. Der får vi se at gymlæreren er en skikkelig drittsekk som ikke bryr seg katten om elevene. For han er det viktigere å opphøye seg selv. Dette får vi illustrert under en fotballkamp der læreren har hovedrollen. Han er selv med i kampen og går for å vinne da han plukker ut spillere til laget sitt. Og når han snubler selv i ballen, blir det selvsagt straffe siden han selv også er en allmektig dommer. Den reddes av keeper, men må taes på nytt da dommeren og straffetageren mener at keeper bevegde seg før han skulle. Og da gymlæreren at på til taper kampen forsøker han å hevne seg på sin egen keeper, Billy. Det blir straff med iskaldt vann i dusjen og der må Billy være til gymlæreren sier det er nok.

Vi får en god tidskildring med mye artig og interessant handling. Dette er en tid der lærerne hadde stor autoritet og slo ned på den minste tegn til feil. Dette er stikk motsatt av slik det er i dag, i alle fall i Norge. Heldigvis er ikke alle lærerne noen drittsekker som missbruker sin makt. Vi får også se at noen av lærerne faktisk prøver å nå ut til Billy og bry seg om ham. Det gløder i Billy når han får lov å fortelle om hvordan han trener opp hauken i timen til engelsklæreren. Ellers får vi oppleve Billy både hjemme med broren som behandler ham dårlig, på skolen der medelevene erter ham og ellers på fritiden med hauken. Vi får også se røykegjengen som alltid lever farlig og lett får smake spanskrøret.

Regissør Ken Loach har laget en svært solid film som gav meg mye å se. Loach er en britisk mesterregissør som i 2016 kom med den kritikerroste filmen ‘I, Daniel Blake’. ‘Kes’ ligger på syvende plass til British Film Institutes liste over de beste filmene i forrige århundre laget i Storbritannia. Jeg synes denne filmen overrasket meg veldig positivt på flere plan. Filmen klarer både å bevege meg, engasjere meg og skape en livlig handling og masse flotte øyeblikk. Alt er solid kokt i sammen med et flott fotoarbeide. Jeg vil si denne filmen gav meg nesten like mye underholdning å se som Lasse Hallströms svenske film, ‘Mitt liv som hund’, som kan minne en del om denne. Du får riktignok en film under britiske forhold og ting blir ikke like feel-good og heller samt heller ikke like mye fokus på seksuell oppvåkning.

- Jeg, Daniel Blake - Sosialrealismens far slår hardt fra seg

• Cinemagazine.nl
  • Thrillmesoftly.com
  • Daily Telegraph (UK)

England

Woodfall Film Productions, Kestrel Films Ltd.