Anmeldelse av Lotta 2 - Lotta flytter hjemmefra (Lotta 2 - Lotta flyttar hemifrån), svensk film fra 1993

Familie, Barn Spilletid: 83 minutter

Sinte-Lotta er tilbake og redder både julen og påsken

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 27.08.2017]

Lotta er en fem år gammel jente som bor med familien sin i Bråkmakergata. Alt begynner en morgen da solen skinner og en kopp sjokolade står og venter på henne på frokostbordet. Mor vil raskt avgårde, men Lotta streiker. Hun vil ikke ha på seg den ekle genseren hvite strikkekjolen som både stikker og klør. Når mor tar den strenge tonen setter Lotta seg på bakbeina og finner frem saksen og klipper store hull i genseren. Lotta tenker å komme seg unna med dette med å si at en glupsk hund bet hull i genseren. Når Lotta har en slik dum familie, tenker hun å forlate dem...

Dette er den andre filmen om Lotta. Den lille jenta med store temperamentet. Noen ganger er Lotta veldig, veldig sint. Men egentlig aldri uten noen vært bety for henne først. Som tittelen antyder flytter Lotta hjemmefra. Men hun flytter ikke langt. Bare rett over gaten til tante Berg. Nærmere bestemt i andre etasje i boden hennes. Lotta lover å bo der for resten av livet. Mor og far frister med kjøttboller og makaroni, men Lotta klarer å styre seg. Men det er langt ensommere å bo alene enn Lotta forestilte seg...

Astrid Lindgren har skapt en fin verden rundt rollefiguren Lotta. Hun er svært veslevoksen og tror hun kan alt mulig bortsett fra slalom. Liker det med at Lotta tilfeldigvis ender opp med å redde familien gang på gang. Her får vi se at hun både redder julen og påsken for sine medsøsken. Vi blir også med Lotta til tannlegen, men det besøket går ikke helt som mor hadde ventet. Vi får også oppleve den greske godtebutikkeieren som ikke tjener nok penger og tenker å flytte tilbake til solfylte Hellas igjen. Lotta lurer da på hvor de skal kjøpe godterier i fremtiden.

Dette er oppfølgerfilmen til Lotta i Bråkmakergata. Og den følger opp suksessen ganske bra. Barneskuespiller Grete Havnesköld er ganske vellykket i hovedrollen. Liker at hun føles både naturlig og troverdig i den rollen. Lotta er en bestemt ung pike som det er lett å bli sjarmert av for de voksne og lett å kjenne seg igjen i for barna. Det jeg liker med Lotta er at hun har så veldig mange rare ideer.

Filmen er episodisk lagt opp og det fungerer ganske grei i filmen. På den måten blir dette bra spekket med handling som skjer over nærmest et helt år. Hele veien hopper filmens handling frem til neste spennende og artige handlingeepisode med Lotta i sentrum. Filmens handling er hele veien sentrert rundt et problem i familien på en eller annen måte. Og dette er det opp til Lotta å forsøke å fikse.

Om du har barn hjemme så er Lotta flytter hjemmefra en fin film å se. Filmen er ikke fult like god som første omgang, men jammen meg ikke så langt bak. Dette er i alle fall en flott barnefilm som er lett å bli glad i. Jeg ruller en litt forsiktig firer på terningen for en film med en del humor og kule ting som skjer rundt den sta og egne Lotta som det er lett å kjenne seg igjen i, selv om Astrid Lindgren tenkte seg at rollefiguren skulle være veldig voldsom sta som en unge.

- Lotta fra Bråkmakergata - Den lille jenta med det store temperamentet

Omtalespalte: Utenfor Hollywood