Anmeldelse av Emoji-filmen (Emojimovie: Express Yourself), amerikansk film fra 2017

Animasjon, Eventyr, Komedie, Familie, Sci-Fi Spilletid: 86 minutter Aldersgrense: 6 år

'Meeeh'...

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 24.08.2017]

I rekken av skrekkelige animasjonstitler er vi nå kommet til en film altså dedikert til eh… ja, emojier! Etter filmer som Angry Birds og Smurfene forsøker her Sony Pictures Animation seg på noe Pixar/Disney trolig ikke ville tatt i med ildtang engang, i så fall på en langt mer intelligent og smart måte.

Emoji-filmen ”handler om” en gul smiley som har som livsoppgave å være en ’meh’, altså et smiley-ikon som har et likegyldig og uengasjerende forhold til alt, det er dens emoji-uttrykk.

Men, hør her folkens, Meh orker det bare ikke lenger (kan du klandre ham?!), for han har så mange andre følelser iboende i seg at han så veldig gjerne også vil uttrykke alle disse. Han er dessuten på grensen til så lite brukt av folk på deres mobiler at han nærmest er utdatert, noe sjefsemojien ’Smiley’ legger merke til og derfor forsøker å få ham slettet fra emoji-databanken.

Jepp, sånn er ståa altså, tro det eller ei… Men det er faktisk noen få tilløp til småsjarmerende og direkte viktige elementer som forsøkes bakes inn i manus og tematikk her.

En liten slik spire er når en lærer forteller om menneskenes tidligere bruk av hieroglyfer for å kommunisere med tegninger. Her får vi et eksempel på en tematisk og mer saklig tilnærming til dagens moderne emoji-bruk som kunne blitt brukt på flere smarte måter i filmen.

Men akk, nei. Isteden vandrer våre venner Meh, Hi-5, Jailbreak og Bæsj-emoji igjennom mobilens mange apper i Spotify, Let’s Dance og Instagram, alt for å…eh ja, neimen vet jeg, har allerede glemt handlingen dessverre og undertegnede har vel aldri brydd seg mindre om en hovedkarakter, noen gang.

Uansett… poenget er at denne reisen er så banal at man gir opp lenge før halvveis og heller begynner å tenke over meningen med livet for øvrig. Kanskje noen barn i det minste klarer å kose seg litt, det er tross alt mye farger, bråk og støy her må vite. Lol!

Det er med andre ord svært vanskelig å spare seg for sarkasme og frustrasjonsord når man skal forsøke å si noe positivt om en slik film. Vel, den er fargesterk og visuell pen stort sett, samt har et par humrende små samfunnskritiske eimer som dog fiser like fort ut som ’bæsj’-emojien kommer inn i bildet igjen.

Alle kimer til noe klokt drukner i den overhengende kvalme produktplasseringen fra Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter, Spotify, Candy Crush og andre apper som barn og unge veldig sikkert kommer til å ville ønske seg når de går ut av kinosalen. På grensen til kriminelt altså. Vil du barnet ditt alt godt, ja så ta hen ikke med på dette.

Problemet er ikke først og fremst bare at filmen er umorsom eller kjedelig, ei heller at den spiller på en moderne hverdag som barn for lengst er vandt med. Filmer som Rive-Rolf og ikke minst LEGO-filmene har eksempelvis en helt annen agenda og nivå i så måte.

Emoji-filmen har imidlertid irriterende mye snikreklame og forsøker på en hjelpeløs frekk måte ikke engang å skjule det med en mer intelligent historie forøvrig. Hva blir det neste? Pokémon vs. Candy Crush in space?! Nei, Sony Pictures Animation har ikke en sjanse mot bedre animasjonsselskaper hvis det skal være slik.

(Det kan også nevnes at som forfilm får man servert et par minutter om karakterene fra Sonys Hotel Transylvania-filmer, en forfilm som også føles hjelpløst tam og meningsløs, sett opp i mot Disney/Pixars fabelaktige langt mer særegne forfilmer. Det er bare trist dette her ass…)

(Foto/Copyright: United International Pictures)

• Sensacine
  • Financial Times