Anmeldelse av Life, amerikansk film fra 2017

Grøsser, Sci-Fi, Thriller Spilletid: 103 minutter Aldersgrense: 15 år

En god severdig sci-fi-thriller

[Skrevet av: Stian Spørck Karlsen, Dato: 11.08.2017]

Mannskapet om bord på den internasjonale romstasjonen ISS finner en encellet organisme i en jordprøve fra Mars. De greier å vekke den til live, og den får navnet Calvin. Til mannskapets forbløffelse ser de hvordan den vokser og trives i laboratoriet. Etterhvert blir det imidlertid klart at den også har et overlevelsesinstinkt og en intelligens som setter hele romstasjonen i fare...

I handlingen gjør mannskapet noen utrolig dumme ting. De skal tross alt være topptrente astronauter, men gjør tabber som fremstår som nybegynnerfeil. Det er likevel all grunn til å like denne filmen for fans av sci-fi. Filmen innehar en masse spenning og en god nerve som vil engasjere deg. Du får også litt av et stjernegalleri hos skuespillerene. Jeg kan nevne; Jake Gyllenhaal, Rebecca Ferguson og Ryan Reynolds. Bak regien står Daniel Espinosa, kjent fra filmer som 'Snabba Cash' og Safe House''.

Skuespill av høy klasse

Skuespillet til Gyllenhaal og gjengen er en sann nytelse å oppleve. Rollefigurenes bånd til hverandre, deres frykt og spenning i møte med den fremmede organismen er noe som skuespillerne mestrer å formidle. De lever seg virkelig inn i hver rollefigur, noe som er med på løfte filmen, som ikke like spennende hele veien, fordi den har nemlig noen enkeltscener som ikke er like stødig thrillermateriale.

Visuelt vakker

'Life' mangler dog kontakten med jorda. Vi verken ser eller hører noe fra en 'mission controll' på bakken. Utover i filmen blir jeg sittende undrende på hva som skal skje videre. 'Life' kan minne litt om andre filmer i samme sjanger, som Alien-filmene og The Thing. Også de filen inneholder en litt utenomjordisk skapning som setter mennesker i fare. Historien i 'Life' fortelles kjapt og effektivt. Faktisk kan det av og til virke som den går alt for raskt, da noen elementer ville tatt betraktelig lengre tid i den virkelige verden, men dette er fiksjon, så jeg velger å vise litt storsinn.

'Life' er visuelt vakker, med førsteklasses effekter som effektivt plasserer oss i bane rundt jorda. Bildene er også skremmende når historien krever det. Fotograf Seamus McGarvey gir 'Life' et glatt og kjølig utseende, slik jeg forestiller meg alt på en romstasjon. Noen historieelementer irriterer litt, men ikke nok til at det ødelegger filmen. 'Life' er en effektiv liten film med store effekter og en upåklagelig underholdningsfaktor.

Varmen og spenningen i den tett fortalte historien kommer fra interaksjonen mellom rollefigurene. At vi knyttes til dem gjør at vi føler hva som står på spill. Life er derfor er bra severdig sci-fi-thriller, til tross for noen dumheter underveis.

'Life' legger seg tett opp mot de andre filmene i sin sjanger. Historien er godt fortalt gjennom meget solide rolleprestasjoner. Skuespillerne har mange strenger å spille på, noe som vises sepiles gjennom et spennende manus og en dyktig regissør. Selv om filmen kan føles litt irriterende til tider, er det spenningen som driver den, og det er den som fenger min interesse.

- Safe House - Rå og brutal action fra svenske
- Snabba Cash - Kjempegod svensk thriller