Anmeldelse av Underworld: Blood Wars, amerikansk film fra 2016

Action, Grøsser Spilletid: 91 minutter

Underworld-film på sporet av opprinnelsen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 11.08.2017]

Selene var en elitesoldat i vampyrhæren. En dødbringer som var veldig dyktig i sine oppgaver. Hun ble likevel sveket av lederen sin Viktor. Han var verdens mektigste vampyr, og ikke den frelseren han lot som å være. Etter et voldsomt oppgjør med Viktor ble allierte til fiender. Eldsterådet som før hadde beskyttet Selene, ønsket henne død. Så en dag møter hun Michael Corvin, som hverken er vampyr eller lykan (En varulvrase), men heller en hybrid av de to.

Selene og Michael slo seg sammen og drepte Eldsterådet. Men da endret alt seg. Selene ble tatt til fange, uten å vite at hun var gravid med Michaels barn. Eve, datteren deres, ble verdens første fullblodshybrid, og hennes blod kan gjøre slutt på krigen. Eve ble derfor svært ettersøkt av både vampyrer og lykaner. Selenes eneste håp var å gjemme datteren fra verden og fra Selene selv, slik at ikke Selene på noen måte kunne lede noen til henne.

Selene har levd lengre enn hun skulle. Nok en ny måne i 1000 år med nye måner, men hun har ingen interesse av den. Hun har ingenting. Hennes forsamling, hennes datter, hennes kjære mann, er alle borte. Og snart er kanskje Selenes eksistens også over. Både vampyrer og lykaner er ute etter henne. Hun er utstøtt av begge leirer og er en paria.

Jeg har fått med meg alle de tidligere Underworld-filmene som er ganske greit underholdende, selv om den første er fremdeles den beste. Men denne femte filmen i serien er jammen meg ganske greit underholdende. Det var med andre ord litt deilig å være tilbake i Underworld-universet, og vi får en fin femte omgang. Filmen begynner med en veldig god oppsummering av det viktige av det som skjedd for at du skal skjønne historien i denne filmen.

Filmen er noe kort, men den føles bra intens hele veien. Liker at filmen setter deg raskt inn i historien i begynnelsen, siden det er gått en del år siden forrige film, og det er vanskelig å huske alle detaljer. Dette var langt bedre enn forrige Underworld-film, som føltes som den svakeste i serien. Jeg føler denne filmen gikk mer tilbake til røttene igjen og føles mer lik den første filmen, i tillegg til at rollefigurene har utviklet seg i løpet av filmserien.

Selene får som vanlig en viktig rolle i filmen og fungerer ganske bra som et anker, selv om Kate Beckinsale begynner å dra på årene. Det er mye action i filmen og du får se mye til både varulver og vampyrer. Slåsskampene er bra varierte. Tvistene i filmen er også passe skrudd til, selv om jeg hadde håpet på en mer spennende film. Vi skjønner dog ganske tidlig hvem som er hovedmotstanderen, og han blir selvsagt den ultimate utfordringen som skal mestres i sluttminuttene av filmen.

Dette er en veldig typisk Underworld-film som inneholder alle de rette komponentene som hører hjemme i en slik filmatisering. I mine øyne er dette den nest beste Underworld-filmen i rekken etter første film. Derfor gjør filmen jobben sin og leverer en bedre omgang Underworld enn jeg hadde forventet på forhånd av den femte filmen i rekken. For min del ligger dette hele veien å slurer mellom en treer og en firer på terningen. Skulle gjerne gitt 6.5 av 10, men i mangel på det velger jeg å premiere filmen med en firer, og presiserer at den er svak.

- Underworld: Awakening - Ustø og kjedelig Underworld-oppfølger!
- Underworld: Rise of the Lycans - Kjedelig og ensformig tidtrøyte!
- Underworld - Evolution - Deprimerende monsterkamp med medfølgende fiktiv historietime
- Underworld - Actionfylt kjølig oppgjør mellom vampyrer og varulver

• MovieCrypt.com