Anmeldelse av Resident Evil: The Final Chapter, tysk film fra 2016

Action, Grøsser, Thriller, Sci-Fi Spilletid: 106 minutter

Resident Evil: The Final Chapter - Trailer 09.08.2016

En av de beste Resident Evil-filmene!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 07.08.2017]

Alice er tilbake. Her er Umbrella Corp i ferd med å samle styrkene til en siste kamp mot resten av de overlevende. Prosjekt Alice må kjempe mot klokka for å stanse den grusomme Red Queens planer om å ødelegge siste rest av menneskeheten. Det blir en kamp som også involverer å ta seg inn i ‘The Hive’ i Racoon City og møte den onde bygningen for å forsøke å få tak i et viktig antivirus som kan redde menneskeheten...

Dette er sjette og siste kappittel i Resident Evil-sagaen som baserer seg på en populær dataspillserie. I mine øyne har ikke de foregående Resident Evil-filmene vært det helt store, men denne avsluttende filmen synes jeg er den beste i filmserien. Her går filmen mer tilbake til røttene i Resident Evil. Vi får en mer komplett og variert film enn de forgående, mer på linje med det vi fikk i første film med fin blanding og variasjon i handlingsmomenter.

Filmen har som de andre filmene en god introduksjon som setter deg inn i alt du trenger å vite. Det gjør at du ikke trenger å ha sett de andre filmene, selv om det er en fordel at du da kjenner igjen rollefigurene og er kjent med verdenen.

Liker den sterke og overmenneskelige heltinnen Alice, spilt av Milla Jovovich. Alice er en sann helt som har et meget edelt hjerte og kjemper og ofrer alt for at det gode skal seire i en ellers så dyster verden der alt har gått galt.

Det er bra med action i filmen og vi får også en del jump-scares underveis med mer fokus på skrekk enn mange av de foregående filmene. Likevel blir dette aldri virkelig skremmende. Til det er dette for grunt og tomt. Likte dog en del av actionen, som du får i passe store doser i filmen, uten å gå lei.

Vi får en rekke beist i tillegg til menneskezombier som lurer i mørket. Du skabbete og skrekkinngytende hundene er tilbake. Vi får også en dragelignende skapning som preger starten på filmen, som Alice får måle krefter og kløkt mot. Ellers blir det også mange farer i Umbrellabygningen og Alice tar som vanlig ting på strak arm for å overvinne alt hun møter på.

Filmen ser veldig bra ut på flere plan, men det er noe rusk i maskineriet til tider. Blant annet er det alt for mange klipp i filmen. Det er litt plagsomt når man flere ganger i sekundet skifter vinkel på hvor man ser det fra. Dette er til og med verre virring og mer klipping enn Jason Bourne-filmene. Det gjør at du mister litt oversikten i mange slåssaction-scener.

Historien er like enkel og forutsigbar som vanlig, likevel synes jeg det var noe mer optimisme enn vanlig å spore i filmen. Dette var for meg ganske grei underholdning. Det gjør at jeg ruller en forsiktig firer på terningen for en film som gjorde jobben sin.

Alt i alt er dette en bra Resident Evil-film. Den har alle de komponentene som skal til for å gi oss den riktige blanding mellom stemning, skrekk og action. Vi får også en passe grei avrunding på Resident Evil-sagaen, men den biten kunne dog vært enda bedre gjennomført. Men det er sikkert vanskelig å lage en slutt som tilfredsstiller alle. Uansett er dette en grei film ment for å blidgjøre Resident Evil fansen.

- Resident Evil: Retribution - Går tilbake til røttene igjen!
- Resident Evil: Afterlife - Hul, men påkostet actionfilm
- Resident Evil: Extinction - Småkul, hjernedød zombieaction med sci-fi vri
- Resident Evil - Apocalypse - En oppfølger som har mer å spille på enn sin forgjenger
- Resident Evil - Sci-fi-skrekk med zombier og små overraskelser på lur!

- Resident Evil: Retribution - Går tilbake til røttene igjen!
- Resident Evil: Afterlife - Hul, men påkostet actionfilm
- AVP - Alien Vs. Predator - Hvem som enn vinner... Vi taper
- Resident Evil - Sci-fi-skrekk med zombier og små overraskelser på lur!
- Soldier - Kjemper for et nytt folks skjebne
- Event Horizon - Romskipet fra en annen dimensjon