Anmeldelse av Tyv fanger tyv (To Catch a Thief), amerikansk film fra 1955

Mysterie, Romantikk, Thriller Spilletid: 106 minutter

Det krever sin mann å avsløre en tyv

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 07.08.2017]

John Robie (Cary Grant) er en pensjonert mestertyv, med tilnavnet ‘Katten’, som ikke har stjålet på en årrekke. Men når en rekke verdifulle juveler blir stjålet fra sosieteten på den franske rivieraen, blir Robie raskt hovedmistenkt av politiet. For å unngå fengsel tenker Robie den eneste sjansen han er er å bevise sin uskyld med å fange den nye tyven. Han oppsøker den tidligere kollegaen og restauranteieren Bertani. Bertani går med på å hjelpe Robie. Alle Bertanis ansatte er tidligere kriminelle, som er irritert over å være i søkelyset på grunn av Robie og tilkaller politiet, men da har Robie allerede kommet seg avgårde.

Robie blir satt i kontakt med den engelske forsikringsmannen H. H. Hughson, en bekjent av Bertani. Han går motvillig med på å gi Robie en oversikt over de mest verdifulle smykkene som befinner seg på rivieraen for øyeblikket. Robie ser seg ut amerikanske Jessie Stevens, som ferierer sammen med sin voksne datter Francie (Grace Kelly). Han kommer i kontakt med dem, og utgir seg for å være Conrad Burns, en trelastmagnat. Da starter en katt og mus-lek for å lokke den virkelige tyven i en felle, men det er alt annet enn enkelt...

Filmen er basert på romanen ‘To Catch a Thief’ fra 1952, skrevet av David F. Dodge. Allerede de første sekundene av filmen merker vi at dette er en Hitchcock-film. Da får vi se en rekke forskjellige kvinner som skriker fordi de er frastjålet dyre smykker og lignende. Dette er en veldig effektiv begynnelse som kommer lenge før hovedrollefigurene har begynt å introdusere seg på lerretet.

Dette er en Hitchcock jeg ikke hadde hørt noe særlig om på forhånd og fikk tak i den tilfeldig på Blu-ray under en handel på cdon. I mine øyne var dette et kjempekjøp og en film som virkelig falt i smak for meg og kameraten jeg så filmen med. Jeg liker veldig godt mysteriumet i filmen. En tyv skal fanges, men hvem er tyven og når den avslører den seg er det vi skal finne ut. Filmen er bra lagt opp og bygger seg fint opp med masse hint underveis.

Ellers får vi god tid til å bli kjent med John Robie i Cary Grants skikkelse underveis i filmen. Han er en skikkelig galant herre i 50-årene, som ikke går av veien for en romanse med en blond og vakker Francie spilt av Grace Kelly. De to hovedrolleskuespillerne gjør en solid innsats i filmen. Grace Kelly er svært yndig og sjarmfull i filmen. Jeg liker også godt romansen mellom henne og Cary Grant som er en skikkelig galant herremann med James Bond-sjarme og muskuløs kropp.

Det merkes på flere måter at denne filmen er laget på et høyt budsjett. Filmen er utrolig bra teknisk gjennomført. Nesten som et skolebokeksempel på hvordan god film skal lages. Vi får til og med helikopter eller foto fra fly som gir mye kult tilbake til filmen i en luftig bilscene og et mesterlig oversiktsbilde over det nydelige stedet hovedpersonen befinner seg på. Ellers er alle effekter i filmen helt sømløst gjennomført både i bilscener, båtscener og annet som er filmet i studio, men som skal se ut som de er filmet henholdsvis på veien og på sjøen.

Fotoarbeidet i filmen er meget solid utført. Det er nesten helt umulig å spotte at dette virkelig er laget så tidlig som på midten av 1950-tallet. Blu-ray-versjonen av filmen er helt prikkfri og rettferdiggjør virkelig fotoarbeidet som ble kronet med en fortjent Oscarstatuett. Alt er veldig idyllisk i filmen. Lokasjonene er bergtakende vakre. Stedet de befinner seg på ser ut som et en paradisisk kystby.

Alt i alt er dette en film som er suverent laget i de fleste ledd og ser ut som noen millioner dollar. Dette er ikke blant Hitchcocks aller ypperste klassikere, men likevel en svært god film som nok er litt undervurdert av mange. Jeg merker også at filmens historie og oppbygning følger litt av den samme malen som mesterregissøren Alfred Hitchcock har virkelig finslipt opp gjennom filmhistorien. Vi får med andre ord en film som føyer seg fint inn i rekken over Hitchcocks vellykkede filmer. Samtidig som filmen gjenkjennes som en Hitchcock-film, skiller også filmen seg ut i mengden på flere punkter, spesielt med de vakre omgivelsene som filmen er filmet i.

- Arven - Hitchcocks farvel
- Med hjertet i halsen - Hitchcocks James Bond-lignende film overbeviser
- Vertigo - Mesterverket Vertigo
- Mannen som visste for meget - Solid mysteriefilm fra Hitchcock
- Men... Hvem Myrdet Harry - Spenningens mester med en litt annerledes komedie
- Rear Window - Hitchcocks beste film!
- Strangers on a Train - Psykopaten Bruno tenker ut det perfekte mord...
- Repet - Snedig baklengs mordmysterium
- I tvilens skygge - Merkverdig og mystisk historie
- Sabotør - Interessant syndebukkthriller
- Utenrikskorrespondenten - Hitchcocks første store suksess
- The Skin Game - Skuffende Hitchcock!
- Rich and Strange - Et synkende skip...
- Murder! - Et mord skal løses
- Blackmail - Hitchcocks første lydfilm klarer seg fint
- The Manxman - Småfascinerende Hitchcock
- The Farmer's Wife - Ikke akkurat Hitchcock på sitt beste!
- Champagne - Småartig Hitchcockstumfilm
- The Ring - Hitchcock gjør denne stumfilmen til et greit skue